Керівництво логіко-математичним розвитком дошкільників
Віттенберг К.Ю.,Швець Т.А.
Надіслав: Швець Тетяна (7 жовтня 2011р.)
Анотація

Курс "Керівництво логіко-математичним розвитком дошкільників" розроблений для студентів 5 курсу спеціальності "Дошкільна освіта". Містить наступні матеріали: пояснювальну записку, зміст курсу, теми і плани практичних занять, модуль самостійної роботи,список рекомендованої літератури.

План
Пояснювальна записка
Зміст дисципліни
Теми і плани лекційних занять
Теми і плани практичних занять 1 модуль
         Практичне заняття №1 "Значення та завдання логіко-математичного розвитку дошкільнят"
         Практичне заняття №2 "Концептуальні засади логіко-математичного розвитку дошкільників"
         Практичне заняття №3 "Формування поняття множини. Елементарні логічні судження"
         Практичне заняття №4 "Логіко-математичний розвиток дошкільнят згідно вимог програми «Я у Світі»"
         Практичне заняття №5 "Розвиток у дітей уявлень і понять про число та лічбу. Завдання й методика навч
         Практичне заняття №6 "Особливості сприйняття величини предметів дошкільниками"
         Практичне заняття №7 "Особливості розвитку пізнавальних здібностей дошкільників"
Теми і плани практичних занять ІІ модуль
         Практичне заняття № 1 "Логічні уміння та їх роль для розвитку дітей дошкільного віку"
         Практичне заняття №2 "Підготовка дітей до обчислювальної діяльності"
         Практичне заняття №3 "Використання арифметичних задач та прикладів при формуванні елементарних матем
         Практичне заняття №4 "Особливості методики вивчення вимірювання"
         Практичне заняття №5 "Застосування дидактичних ігор та вправ на математичних заняттях"
         Практичне заняття №6 "Розумовий розвиток дошкільників"
         Практичне заняття №7 "Сенсорний розвиток дошкільників"
Модуль самостійної роботи
         Змістовий модуль №1
         Змістовий модуль №2
Питання до екзамену
Рекомендована література
         Основна література
         Додаткова література
         INTERNET – ресурси (Основні Web-сторінки в INTERNET ).
Пояснювальна записка
Мета курсу: забезпечити оволодіння майбутніми вихователями дошкільних закладів методикою формування у дітей логічних умінь  для подальшого використання в практичній діяльності. Сприяти формуванню особистості майбутнього педагога, розвитку його культури, ерудиції.
Завдання курсу:
Теоретичні:
-    Ознайомити студентів з теоретичними та практичними положеннями про логіко-математичний компонент дошкільної освіти; ознайомити студентів з прийомами розумової діяльності;
-     Підготовити студентів до моделювання занять за різними теоретичними основами логіко-математичного освіти дошкільників; застосовувати практичні уміння і навички  з розвитку  у дітей логічного мислення;
Практичні:
-    формувати рефлексивну позицію вихователя на педагогічну творчість, усвідомлення і аналіз власної діяльності.


Вимоги  до знань майбутніх  вихователів:
знати: термінологію, зміст предмету, що вивчається, оволодіння практичними  знаннями( прийоми розумової діяльності : порівняння, класифікація, узагальнення та інші теми);
уміти: застосовувати надбанні знання, використовувати наукову термінологію, уміти розробляти конспекти занять та проводити заняття.
Міжпредметні зв’язки: дошкільна педагогіка, теоретичний курс математики, методика формування елементарних математичних уявлень.
Зміст дисципліни
Теоретичні основи курсу "Керівництво логіко – математичним розвитком дітей дошкільного віку". Становлення методики розвитку логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. Значення і завдання розвитку дошкільників.
Особливості розвитку кількісних уявлень у дітей дошкільного віку. Методика ознайомлення дітей з множинами в різних вікових групах.
Особливості сприйняття і відтворення множин дітьми дошкільного віку. Методика ознайомлення дітей з множинами в різних вікових групах. Роль аналізаторів у формуванні уявлень про множину.
Особливості розвитку в дітей понять про число, лічбу, обчислювальну діяльність. Завдання та методика навчання у дітей різних вікових груп. Завдання навчання дітей лічби та обчислювання. Методика навчання лічильної та обчислювальної діяльності у різних вікових групах.
Особливості уявлень про величину предметів у дітей дошкільного віку. Завдання і методика навчання порівнянню величин і вимірювання у різних вікових групах дитячого садка.
Поняття про величину предметів. Особливості сприйняття величини дітьми дошкільного віку. Методи і прийоми формування у дітей уявлень і понять про величину предметів. Навчання дітей вимірювання.
Особливості уявлень у дітей про форму предметів. Завдання та методика навчання дітей у різних вікових групах.
Особливості сприйняття форми предметів та геометричних фігур дітьми. методи і прийоми формування у дітей уявлень і понять про форму предметів та геометричні фігури.
Особливості формування часо-просторових уявлень у дітей, завдання та методика навчання дітей у різних вікових групах.
Особливості сприйняття простору дітьми дошкільного віку. Сприйняття часу і розвиток часових уявлень у дітей різного віку. Методика формування просторових уявлень у дітей, методика формування часових уявлень та орієнтування в часі.
Організація роботи з формування елементарних математичних уявлень у дітей в дитячих дошкільних закладах і відділах народної освіти. Роль вихователя-методиста в організації роботи з формування елементарних математичних уявлень. Планування роботи з математики. Робота методичних кабінетів народної освіти з питань навчання дітей математики.
 
Теми і плани лекційних занять
Лекційний модуль:

  1. Значення  та завдання логіко-математичного розвитку дошкільнят.(2 год.).

 Значення математичного розвитку у пізнавальному та розумовому вихованні дошкільників. Основні задачі з формування елементарних математичних уявлень. Сучасний стан розвитку методики математичного розвитку дітей. Аналіз  досліджень педагогів (М.Монтессорі, Я.О. Коменський, Ф.Фрьобель, Е.І. Тихєєва, Ф.Н.Блехер, тощо). Огляд загальнодидактичних принципів розвитку логіко-математичної сфери дошкільників. Мета та завдання   розумового розвитку  дошкільнят.

  1. Особливості організації розвиваючого середовища для розвитку логіко-математичних уявлень дітей раннього та дошкільного віку.(2 год.)

Розвиваюче середовище як засіб математичного розвитку дітей дошкільного віку. Організація предметного середовища. Особливості організації розвивального середовища для логіко - математичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку.

 

Література:

1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.

2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.

3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.

4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385

5.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.- 206с.

6.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.

7.Т.І. Поніманська    Дошкільна педагогіка. – К., 2004. – 309с

Теми і плани практичних занять 1 модуль
Практичне заняття №1 "Значення та завдання логіко-математичного розвитку дошкільнят"
Запитання та завдання:
-    Розкрийте поняття: «логіка».
-    Окресліть завдання математичного розвитку дошкільників.
-    Визначте мету та завдання   розумового розвитку  дошкільнят.
-    Підготуйте дидактичні ігри, спрямовані на логічний розвиток дошкільників.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.

Література:
1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
 
Практичне заняття №2 "Концептуальні засади логіко-математичного розвитку дошкільників"
Запитання та завдання:
- Охарактеризуйте логічні операції як критерій інтелектуального та загального розвитку (аналіз генетичної теорії Ж.Піаже).
- Розкрийте зміст поняття мислення як вища психічна функція, особливості розвитку мислення дитини (дослідження Л.С.Виготського).
- Зазначте методи поетапного формування у дослідженні дитячого мислення (П.Я.Гальперін).
- Окресліть особливості формування пізнавальних здібностей у дитинстві (Л.А.Венгер).

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Проаналізуйте значення логічних операцій для розвитку розумової сфери дошкільників.

Література:
1.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
2.Психологія дитинства: практикум. Навч. посібник. – К.: Главник, 2006. – 134с.
3.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.- 456с.
4.Савченко О.Я. Наступність і перспектива в роботі двох перших ланок  освіти // дошкільне виховання. -2000. - №11.
Практичне заняття №3 "Формування поняття множини. Елементарні логічні судження"
Запитання та завдання:
- Як сприймається поняття «множина» діти раннього  та дошкільного віку?
-  Як відбувається процес ознайомлення дошкільників роботи з множинами?
-   Назвіть основні завдання ознайомлення дошкільників з множиною.
-  Що таке знання про «множину»?
- Назвіть лексику, якою збагачується словниковий запас дітей при ознайомленні з множиною.
- Законспектувати ст.84-90 підручника Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
- Підготуйте та продемонструйте уривок заняття з ознайомлення дітей дошкільного віку з множиною.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1.Белошистая А.В. Я считаю и решаю!: Уникальная методика обучения математике. Кн.1. 3-4 года. – Екатеринбург: У-Фактория, 2007. – 192с.
2.Метлина Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. Сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
3.Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
Практичне заняття №4 "Логіко-математичний розвиток дошкільнят згідно вимог програми «Я у Світі»"
Запитання та завдання:
-    Охарактеризуйте навчальні освітні завдання для дітей молодшого та старшого дошкільного віку за програмою «Я у Світі».
-    Розкрийте логіко-математичні завдання розвитку для молодшого та старшого дошкільного віку за програмою «Я у Світі».
-    Проаналізуйте заняття з математики для дошкільників(зазначте вікову групу) відповідно до програмних вимог.  

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1.Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко. – 3-тє вид., випр. – К.: Світич, 2009. – 430с.
2.Базовий компонент дошкільної освіти в Україні // Дошк. виховання, 1999. – № 1. – С. 6-19.
3.Дитина в дошкільні роки. Програма розвитку, навчання та виховання дітей. – Запоріжжя: ЛІПС, 2000. – 268с.:іл.
4.Дитина: Програма виховання і навчання дітей дошкільного віку. – К.: „Богдана”, 2004. – 232с.
5.Математическая подготовка детей в дошкольных учреждениях. Сост. В.В.Данилова. – М.: Просвещение, 1987. – 175с.
Практичне заняття №5 "Розвиток у дітей уявлень і понять про число та лічбу. Завдання й методика навч
Запитання та завдання:
-    Назвіть особливості навчання дітей лічби за допомогою чисел.
-    Зазначте правила при навчання лічбі дітей дошкільного віку.
-    Підготуйте та представте дидактичні ігри математичного змісту для дітей середньої групи.
-    Представте фрагмент  математичного заняття з ознайомлення або закріплення уявлень і понять про число та лічбу.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1.Белошистая А.В. Я считаю и решаю!: Уникальная методика обучения математике. Кн.1. 3-4 года. – Екатеринбург: У-Фактория, 2007. – 192с.
2.Метлина Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. Сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
3.Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
Практичне заняття №6 "Особливості сприйняття величини предметів дошкільниками"
Запитання та завдання:
-    Розкрийте поняття «величина предметів».
-    Охарактеризуйте особливості сприйняття величини предметів дошкільниками.
-    Окресліть задачі й зміст ознайомлення дошкільників з величиною предметів.
-    Підготуйте дидактичні ігри, метою яких є ознайомлення дошкільників з величиною предметів.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Література
1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
Практичне заняття №7 "Особливості розвитку пізнавальних здібностей дошкільників"
Запитання та завдання:
-    Дайте загальну характеристику дошкільному віку.
-    Охарактеризуйте пізнавальний розвиток у дошкільному віці.
-    Окресліть особливості наочно-дійового та наочно-образного мислення дошкільників.
-    Презентуйте фрагмент заняття логіко – математичного  змісту для дошкільників.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1. Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
2.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
3. Психологія дитинства: практикум. Навч. посібник. – К.: Главник, 2006.
4.Дидактические игри, упражнения по сенсорному воспитанию дошкольников \\ Под ред. Л.А.Венгера. – М. Просвещение, 1978. – 110с.
Теми і плани практичних занять ІІ модуль
Практичне заняття № 1 "Логічні уміння та їх роль для розвитку дітей дошкільного віку"
Запитання та завдання:
-    Зміст поняття «Логіка». Охарактеризуйте поняття «логічні уміння» та їхні види.
-    Окресліть умови для розвитку логіко-математичних умінь  дітей, роль розвиваючого середовища.  
-    Роль логічних  та математичних операцій у розвитку дитини.
-    Представте дидактичні ігри, фізичні хвилинки та психогімнастики, які можна використовувати на логіко – математичному занятті.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри, фізичні хвилинки  з використанням наочного та роздаткового матеріалу.

Література
1.Белошистая А.В. Я считаю и решаю!: Уникальная методика обучения математике. Кн.1. 3-4 года. – Екатеринбург: У-Фактория, 2007. – 192с.
2.Метлина Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. Сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
3.Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
Практичне заняття №2 "Підготовка дітей до обчислювальної діяльності"
Запитання та завдання:
-    Назвіть дидактичні завдання підготовки до основної обчислювальної діяльності.
-    Зазначте відмінність обчислювальної діяльності від лічби.
-    Підготуйте план – конспект математичного заняття, метою якого є підготовка до обчислювальної діяльності.
-    Представте дидактичні, творчі ігри, варіанти продуктивної діяльності дошкільників для підготовки до обчислювальної діяльності.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні, творчі ігри, варіанти продуктивної діяльності з використанням наочного та роздаткового матеріалу.

Література
1.Белошистая А.В. Я считаю и решаю!: Уникальная методика обучения математике. Кн.1. 3-4 года. – Екатеринбург: У-Фактория, 2007. – 192с.
2.Метлина Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. Сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
3.Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
Практичне заняття №3 "Використання арифметичних задач та прикладів при формуванні елементарних матем
Запитання та завдання:
-    Розкрийте особливості методики розв’язання арифметичних задач для дітей дошкільного віку.
-    Значення наочного та роздаткового матеріалу при навчанні дошкільників розв’язанню арифметичних задач.
-    Представити фрагмент заняття, мета якого навчання розв’язувати арифметичні задачі.


Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1.Белошистая А.В. Я считаю и решаю!: Уникальная методика обучения математике. Кн.1. 3-4 года. – Екатеринбург: У-Фактория, 2007. – 192с.
2.Метлина Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. Сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
3.Щербакова К.Й. Методика формування елементів математики в дошкільників: Навч. Посібник. – К.: Вид-во Європейського університету. – 262с.
Практичне заняття №4 "Особливості методики вивчення вимірювання"
Запитання та завдання:
-    Дайте визначення поняттю «вимірювання».
-    Зазначте операції, якими повинна оволодіти дитина дошкільного віку, у процесі навчання вимірюванню.
-    Підготуйте варіанти фізичних хвилинок або рухливих ігор на математичному занятті.
-    Представте фрагмент заняття математичного змісту, метою якого є формування уявлень про величину предметів
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини),  вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.

Література
1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
Практичне заняття №5 "Застосування дидактичних ігор та вправ на математичних заняттях"
Запитання та завдання:
-    Зазначте види ігор для дітей дошкільного віку.
-    Окресліть значення дидактичних ігор та вправ на математичному занятті.
-    Представте дидактичні ігри та вправи для старшого дошкільного віку.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Література
1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
Практичне заняття №6 "Розумовий розвиток дошкільників"
Запитання та завдання:
-    Дайте визначення поняттю «розумовий розвиток».
-    Зазначте мету розумового виховання дітей дошкільного віку.
-    Визначте завдання розумового  виховання.
-    Охарактеризуйте зміст розумового розвитку дошкільників.
-    Представте рухливі ігри, які сприяють розумовому розвитку дітей дошкільного віку.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри, фізичні хвилинки  з використанням наочного та роздаткового матеріалу.

Література

1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
Практичне заняття №7 "Сенсорний розвиток дошкільників"
Запитання та завдання:
-    Дайте визначення поняттю «сенсорний розвиток дитини».
-    Назвіть головні завдання сенсорного виховання дошкільників.
-    Охарактеризуйте систему сенсорного виховання М.Монтессорі.
-    Назвіть етапи сенсорного розвитку дітей.
-    Представте дидактичні ігри, які сприяють сенсорному розвитку дошкільників.

Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.

Література
1.Бабанский Ю. К. Интенсификация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М.: Знание, 1987. – 80 с.
2.Баглаєва Н. І. Діагностика логіко-математичних умінь дитини // Палітра педагога. – 1998. – № 3 - 4.
3.Белошистая А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
4.Виготский Л.С. Педагогическая психология. – М., 1991. – С.385
5.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986.
6.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.
 
Модуль самостійної роботи
Змістовий модуль №1
Індивідуальні завдання:
1.    Підготувати реферати на тему:
 « Передумови формування логічного мислення»
«Множити та операції з ними»
«Виникнення математики й розвиток її як науки»
«Зміст математичного розвитку дошкільників»
«Форми організації навчання дітей дошкільного віку»
«Навчання дітей лічбі за допомогою чисел»
«Поняття про величину (розмір) предметів»

2.Представити проект:
    - Накопичувальна папка «Дидактичні ігри на логіко-математичному занятті»

Методичні рекомендації: вивчіть та законспектуйте окреслений теоретичний матеріал. Підготуйте дидактичну папку з іграми математичного змісту. Папка повинна містити: психогімнастики, дидактичні ігри, фізичні хвилинки, рухливі ігри, ігри на завершення заняття.
Змістовий модуль №2
Індивідуальні завдання:
1.    Підготувати реферати на тему:
«Розвиток у дітей орієнтування в просторі»
«Розвиток у дітей орієнтації в часі»
«Формування уявлень про форму предметів у дошкільників»
«Методика формування уявлень і понять про форму предметів»
«Показники готовності дітей до засвоєння математики в школі»

2.    Підготуйте план – конспект заняття логіко – математичного змісту для дошкільників (зазначте вік дітей).

Методичні рекомендації: вивчіть та законспектуйте окреслений теоретичний матеріал. Підготуйте мультимедійний проект застосовуючи набуті знання з дисципліни  практичного або теоретичного змісту.
Питання до екзамену
1.Розкрийте поняття «сенсорний розвиток».
2.Назвіть завдання з формування елементарних математичних уявлень у дошкільників.
3.Охарактеризуйте загальнодидактичні принципи, які використовуються на заняттях з математичного розвитку дітей дошкільного віку.
4.Зазначте особливості навчання дітей дошкільного віку.
5.Назвіть форми організації навчання дітей дошкільного віку.
6.Зазначте найбільш ефективні форми організації математичного розвитку. Обґрунтуйте відповідь.
7.Визначте роль дидактичних засобів у математичному розвитку дошкільників.
8.Окресліть особливості організації занять з дітьми дошкільного віку.
9.Назвіть особливості навчання дітей лічби за допомогою чисел.
10.Зазначте відмінність обчислювальної діяльності від лічби
11.Розкрийте особливості методики розв’язання арифметичних задач для дітей дошкільного віку.
12.Значення наочного та роздаткового матеріалу при навчанні дошкільників розв’язанню арифметичних задач.
13.Зазначте види ігор для дітей дошкільного віку.
14.Окресліть значення дидактичних ігор та вправ на математичному занятті.
15. Дайте характеристику розумовому вихованню дітей дошкільного віку.
16. Окресліть логічні уміння дошкільників та їх роль для розвитку дітей.
Рекомендована література
Основна література
1.Белошистая. А.В. Математика вокруг тебя. Методические рекомендации для организации занятий с детьми 4-5 лет. – М.: Издательство «Ювента», 2007. – 40с.:ил.
2.Белошистая. А.В. Формирование и развитие математических способностей дошкольников: Вопросы теории и практики: Курс лекций для студ. Дошк. Факультетов высш. Учеб. Заведений. – М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2003. – 400с.:ил.
3.Ерофеева. Т.И. Математика для дошкольников: Кн. Для воспитателей дет. сада. – 2-е изд., доп. – М.: Просвещение, 1997. – 175с.:ил.
4.Козлова С.А.; Куликова Т.А. Дошкольная педагогіка. – Москва, 2002. – 365с.
5.Метлина. Л.С. Математика в детском саду: Пособие для воспитателя дет. сада. – 2-е узд., перераб. – М.: Просвещение, 1984. – 256с., ил.
6.Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка. – К., 2004. – 356с.
7.Щербакова К. Й. Теорія і методика математичного розвитку. 2005. Євр. Університет.- 261с
Додаткова література
1.Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко. – 3-тє вид., випр. – К.: Світич, 2009. – 430с.
2.Базовий компонент дошкільної освіти в Україні // Дошк. виховання, 1999. – № 1. – С. 6-19.
3.Дитина в дошкільні роки. Програма розвитку, навчання та виховання дітей. – Запоріжжя: ЛІПС, 2000. – 268с.:іл.
4.Дитина: Програма виховання і навчання дітей дошкільного віку. – К.: „Богдана”, 2004. – 232с.
5.Крутій К.Л. Розвиваємо у дитини мовлення, інтелект і здібності. – Запоріжжя: ЛІПС. Лтд, 1999. – 60с.
6.Математическая подготовка детей в дошкольных учреждениях. Сост. В.В.Данилова. – М.: Просвещение, 1987. – 175с.
7.Піроженко Т.Психічний розвиток дитини дошкільного віку. Запоріжжя, 2003.- 123с.
8.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Под ред. Л.А.Венгера. – М.,  Просвещение, 1986. – 345с.
9.Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания. / Под ред. Л.А.Венгера. – М.: Педагогика, 1986. – 22с.
10.Степанова Т.М. Диференційоване навчання дітей дошкільного віку математики. Різнорівневі програми.- Миколаїв, 1997. – 27с.
11.Фунтиков О.А. Теоретические основы умственного развития дошкольников. – Симферополь: Таврида, 1999. – 304с.
INTERNET – ресурси (Основні Web-сторінки в INTERNET ).
1.Електронний підручник «Математика в дитячому садку» http://www.ignom.ru/books/metlina_matematika_v_detskom_sadu.html
2.Навчання дітей у дитячому садку http://www.detskiysad.ru/ucheba.html
3.Математика для малюків http://adalin.mospsy.ru/l_01_00/l_01_08b.shtml
Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Керівництво логіко-математичним розвитком дошкільників
(Книга)
Дата изменения:
7 жовтня 2011р., 4:18 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 39429

Опитування Чи брали Ви участь в дистанційному навчанні?
Мені це нецікаво 51
Ні, але хочу спробувати 155
Так, в ролі тьютора (студента) 180
Всього голосів: 386
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...