Уроки інформатики для 10-го класу
Данченко Андрій Олександрович
Надіслав: Данченко Андрій (16 листопада 2016р.)
Тема 1. Інформаційні технології у навчанні

Комп’ютерні інформаційні технології у навчанні

У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу

Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер його улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і його улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку.

Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.

Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше викладачам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальних запитів кожного учня.

Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації

 

Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.

 

Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.

Що ж таке ІКТ?

Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації.

Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Навчання в Інтернеті

Використовуємо  Інтернет для навчання

Ви дізнаєтесь:

  • Як можна навчатися в  Інтернеті?
  • Як користуватися веб-енциклопедіями?
  • Що таке дистанційне навчання?
  • Як  покращити  знання  іноземної мови  за допомогою  Інтернету?

Додатково:

  • Чого можна навчатися в  Інтернеті?
  • Як здійснювати переклад за допомогою вбудованого Google-перекладача?


1.1. Як можна навчатися в Інтернеті?

Крім  пошуку  навчальних  матеріалів,  фотографій,  відео,  зображень  та рефератів,  можна  знайти  та  закачати  з  Інтернету  потрібні  програми навчального  призначення  та програми-перекладачі,  безкоштовне  програм­
не забезпечення для захисту даних та оптимізації роботи з комп’ютером. За допомогою  Інтернету  (мал.  1.1)  можна  поновлювати  антивірусні  бази, отримувати  поради  від  учителя  чи  тренера  під  час  виконання  завдань, проходити  тестування для оцінювання рівня власних знань  з  різних  пред­метів, дистанційно опановувати нові технології та отримувати нові знання, бути обізнаними щодо  конкурсів, які  проводяться в  Україні  і  за кордоном, та  брати  в  них  участь,  готуватися  до  предметних  олімпіад  і  зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників  та  ін.


Інтернет

ПОНЯТТЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ І ОСВІТИ

Навчання - це цілеспрямований, систематичний, організований процес озброєння знаннями, вміннями, навичками, а освіта - це результат навчання, виховання і розвитку особистості.

Дистанційне навчання (ДН) є формою одержання освіти, поряд з очною і заочною, при якій в освітньому процесі використовуються кращі традиційні та інноваційні методи, засоби і форми навчання, засновані на комп'ютерних і телекомунікаційних технологіях.

Основу освітнього процесу при ДН складає цілеспрямована і контрольована інтенсивна самостійна робота студента, який може навчатися в зручному для себе місці, за індивідуальним розкладом, маючи при собі комплект спеціальних засобів навчання і погоджену можливість контакту з викладачем по телефону, електронною і звичайною поштою, а також очно.

ДН є цілеспрямований інтерактивний, асинхронний процес взаємодії суб'єктів і об'єктів навчання між собою і з засобами навчання, причому процес навчання індиферентний ДН їх просторового розташування.

У системі освіти ДН відповідає принципу гуманістічності, згідно з яким ніхто не повинен бути позбавлений можливості навчатися через бідність, географічної або тимчасової ізольованості, соціальної незахищеності і неможливості відвідувати освітні установи в силу фізичних недоліків чи зайнятості виробничими й особистими справами. Будучи наслідком об'єктивного процесу інформатизації суспільства та освіти і вбираючи в себе кращі риси інших форм, ДН ввійшло в ХХI століття як найбільш перспективна, синтетична, гуманістична, інтегральна форма одержання освіти.

Існують і інші трактування понять дистанційного навчання й освіти, що відображають різноманіття підходів ДН їх розуміння:

Дистанційна освіта - особлива, досконала форма, що поєднує елементи очного, очно - заочного, заочного і вечірнього навчання на основі нових інформаційних технологій і систем мультимедіа. Сучасні засоби телекомунікацій і електронних видань дозволяють подолати недоліки традиційних форм навчання, зберігаючи при цьому всі їх гідності;

Дистанційне навчання - нова організація освітнього процесу, що базується на принципі самостійного навчання студента. Середа навчання характеризується тим, що учні в основному, а часто і зовсім, віддалені від викладача в просторі і (або) в часі, в той же час вони мають можливість в будь-який момент підтримувати діалог за допомогою засобів телекомунікації.

2. Переваги та недоліки навчання в інтренеті

Спочатку відзначимо плюси дистанційного навчання.

· Технологічність - навчання з використанням сучасних програмних і технічних засобів робить електронне освіта ефективнішим. Нові технології дозволяють зробити візуальну інформацію яскравою і динамічною, побудувати сам процес освіти з урахуванням активної взаємодії студента з навчальною системою.

· Розвиток Інтернет мереж, швидкісного доступу в Інтернет, використання мультимедіа технологій, звуку, відео робить курси дистанційного навчання повноцінними і цікавими.

На думку 57% викладачів США, результати дистанційного навчання не поступаються або навіть перевершують результати традиційних занять.

33,3% опитаних викладачів вважає, що в найближчі роки результати дистанційного навчання перевершать результати аудиторного.

· Доступність і відкритість навчання - можливість вчитися віддалене від місця навчання, не покидаючи свій дім або офіс. Це дозволяє сучасному фахівцеві вчитися практично все життя, без спеціальних відряджень, відпусток, поєднуючи з основною діяльністю. При цьому роблячи упор на навчання увечері і у вихідні дні.

· Можна вчитися перебуваючи практично в будь-якій точці земної кулі, де є комп'ютер та Інтернет.

· Як правило дистанційне навчання дешевше звичайного навчання, в першу чергу за рахунок зниження витрат на переїзди, проживання в іншому місті, зниження витрат на організацію самих курсів (не треба оплачувати приміщення для занять, менше обслуговуючого персоналу, витрати на викладачів можуть бути скорочені і т . д.).

· Свобода і гнучкість, доступ ДН якісної освіти - з'являються нові можливості для вибору курсу навчання. Дуже легко вибрати декілька курсів з різних університетів, з різних країн. Можна одночасно вчитися в різних місцях, порівнюючи курси між собою. З'являються можливість навчання в кращих навчальних закладах, за найбільш ефективними технологіями, у найбільш кваліфікованих викладачів.

· Навчання в будь-який час в будь-якому місці дозволяє студентам не тільки залишатися в звичній для них обстановці і зберегти звичний ритм життя, а й виробити індивідуальний графік навчання.

· Людина може навчатися дистанційно інкогніто, в силу різних причин (вік, стан, посаду, сором'язливість і т.д.).

· Можливість навчання інвалідів і людей з різними відхиленнями.

· При використанні дистанційного навчання навчальний заклад отримує більшу кількість іноземних студентів, університети мають можливість збільшити кількість студентів за рахунок залучення дистанційних слухачів з інших країн і міст.

· Індивідуальність систем дистанційного навчання. ДН носить більш індивідуальний характер навчання, більш гнучке, який навчається сам визначає темп навчання, може повертатися по кілька разів ДН окремих уроків, може пропускати окремі розділи і т.д. Слухач вивчає навчальний матеріал в процесі всього часу навчання, а не тільки в період сесії, що гарантує більш глибокі залишкові знання. Така система навчання змушує студента займатися самостійно і отримувати їм навички самоосвіти.

· Досвід показує, що студент, який навчається дистанційно стає більш самостійним, мобільним і відповідальним. Без цих якостей він не зможе навчатися. Якщо їх не було спочатку, але мотивація ДН навчання велика, вони розвиваються і по закінченню навчання виходять фахівці, дійсно затребувані на ринку.

· Документування процесу навчання - у навчає може залишитися сам курс навчання, електронне листування з тьютором і він може звертатися ДН них пізніше, в міру необхідності.

· ДН надання можливості навчання більшій кількості людей, підвищується інтерес ДН навчання, зростає продуктивність навчання, дозволяє вчитися тоді, коли це необхідно, привертає людей різних вікових груп.

· ДН робить процес навчання більш творчим та індивідуальним, відкриває нові можливості для творчого самовираження учня.

· Впровадження ДН зменшує нервозність учнів при здачі заліку або іспиту.

· ДН індивідуалізовано, можливість адаптації ДН стилю роботи кожного учня і вчителя, надання інструментів для самостійної ДН настройки.

· Використання сучасних Інтернет технологій та ДН дозволяє легко формувати різні віртуальні професійні спільноти (наприклад спільноти вчителів), спілкуватися вчителям між собою, обговорювати проблеми, вирішувати спільні завдання, обмінюватися досвідом, інформацією і т.д.

· Розвиток ДН вимагає використання нових інструментів і методів навчання, побудови нових моделей навчання.

· Абсолютно нові можливості відкриває використання в навчанні пошукових машин. Сучасні пошукові машини акумулює в собі мільярди документів, це величезні бази інформації і наше завдання використовувати їх в процесі навчання.


Незважаючи на безліч переваг, ДН має і свої недоліки:

· Відсутність прямого очного спілкування між учнями і викладачем. А коли поряд немає людини, яка могла б емоційно офарбувати знання, це значний мінус для процесу навчання.

· Необхідність в персональному комп'ютері та доступ в Інтернет.

· Високі вимоги ДН постановки задачі на навчання, адміністрування процесу, складність мотивації слухачів.

· Однією з ключових проблем Інтернет-навчання залишається проблема аутентифікації користувача при перевірці знань. Більшість дистанційних програм передбачає очну екзаменаційну сесію. Частково ця проблема вирішується з установкою відеокамер на стороні навчає і відповідного програмного навчання.

· Необхідність наявності цілого ряду індивідуально-психологічних умов. Для дистанційного навчання необхідна жорстка самодисципліна, а його результат безпосередньо залежить від самостійності і свідомості учня.

· Як правило, навчаються відчувають недолік практичних занять. Відсутня постійний контроль над учнями, який для російської людини є могутнім спонукальним стимулом.

· Висока вартість побудови системи дистанційного навчання, на початковому етапі створення системи, великі витрати на створення системи дистанційного навчання, самих курсів дистанційного навчання і купівлю технічного забезпечення.

· Висока трудомісткість розробки курсів дистанційного навчання. Створення 1:00 дійсно інтерактивного мультимедійного взаємодії займає більше 1000 годин професіоналів. Один із шляхів вирішення цієї проблеми це пошук і використання існуючих відео та аудіо файлів, використання методів поступового ускладнення дистанційних курсів.







3. ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ТА ІНТЕРНЕТ

В останні роки все більше говорять про використання Інтернет технологій як технологічної основи дистанційного навчання (ДН), що пов'язано із збільшеними можливостями технічних засобів зв'язку та розповсюдженням комп'ютерної мережі Інтернет. На користь подібної основи для різних моделей дистанційного навчання говорять наступні фактори, обумовлені дидактичними властивостями цього засобу інформаційних технологій.
Можливість надзвичайно оперативної передачі на будь-які відстані інформації будь-якого обсягу, будь-якого виду (візуальної та звукової, статичної та динамічної, текстової та графічної).
Можливість оперативної зміни інформації через мережу Інтернет зі свого робочого місця.
Зберігання цієї інформації в пам'яті комп'ютера протягом необхідної тривалості часу, можливість її редагування, обробки, роздруківки і т.д.
Можливість інтерактивності за допомогою спеціально створюваної для цих цілей мультимедійної інформації та оперативного зворотного зв'язку.
Можливість доступу ДН різних джерел інформації, в першу чергу Web-сайтів Інтернет, віддалених баз даних, численних конференцій по всьому світу через систему Інтернет, роботи з цією інформацією.
Можливість організації електронних конференцій, в тому числі в режимі реального часу, комп'ютерних аудіоконференцій і відеоконференцій.
Можливість діалогу з будь-яким партнером, підключеним ДН мережі Інтернет.
Можливість запиту інформації з будь-якого питання через електронні конференції.
Можливість перенести отримані матеріали на свою дискету, роздрукувати їх і працювати з ними так і тоді, коли і як це найбільш зручно користувачеві.

Інтернет усунув або помітно знизив тимчасові, просторові і фінансові бар'єри в поширенні інформації, створив власні інтегровані інформаційні структури. Природно, це має величезне значення для освітньої системи, адже інформація - «середу проживання» всіх освітніх програм.

В якості організації ДН будемо базуватися на комп'ютерній мережі Інтернет і Web-технологіях.

Програмні засоби навчання іноземних мов
Програмні засоби навчання іноземних мов
 

10 клас За підручником «Інформатика. 10 клас» Й.Я. Ривкінда, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікової, В.В. Шакотько Вивчаємо інформатику

Розділ 4 Програмні засоби навчального призначення. Інформаційні технології у навчанні

4.3. Програмні засоби навчання іноземних мов

Електронні словники  Сучасне суспільство вимагає від людини знання іноземних мов для спілкування з представниками інших країн, уміння працювати з іншомовними документами, розуміння вмісту аудіо- та відеоматеріалів тощо. Опанування мови іншої країни передбачає вміння розуміти та висловлюватись усно й письмово цією мовою. На уроках іноземної мови, під час читання іншомовних друкованих матеріалів, у ході спілкування ви поповнюєте свій словниковий запас. Але знати переклад усіх слів іншої мови нереально. Так, за даними американської лінгвістичної компанії The Global Language Monitor (глобальний монітор мови) (http://www.languagemonitor.com/no-of-words), у червні 2009 року кількість слів у англійській мові досягла 1 млн і поповнюється щоденно 15 новими словами. Під час перекладу текстів з української мови іноземною та навпаки ви звикли користуватися словниками, щоб знайти переклад окремих невідомих слів. Ця клопітка робота може бути спрощена, якщо використовувати електронні словники. Для потреб перекладу розроблені спеціальні електронні словники з визначеною парою мов: з якої мови здійснюється переклад і на яку мову. Ця пара мов визначає так званий напрямок перекладу. Словники можуть містити слова загальної лексики - універсальні словники або спеціальну термінологію, що використовується в окремих галузях професійної діяльності, спеціалізовані словники. У програмах-словниках для перекладу можуть бути встановлені кілька словникових баз даних, універсальних і спеціалізованих, з різними напрямками перекладу.

Можливості сучасних електронних словників  Сучасні електронні словники, як правило, надають користувачу такі можливості: вибирати напрямок перекладу з набору мов, словники яких містяться в програмі; вибирати професійну галузь для пошуку перекладу в спеціалізованому словнику; знаходити переклади слів або словосполучень з однієї мови на іншу та їх транскрипції; прослуховувати озвучування перекладів слів; доповнювати словникову базу даних власними варіантами перекладів; встановлювати додаткові словники та ін. Електронні словники можуть бути встановлені на комп'ютері користувача, на кишеньковому ПК, смартфоні, мобільному телефоні або розміщуватися на веб-сайтах - онлайнові словники.

Популярними є програми-словники для перекладу ABBYY Lingvo, PROMT VER-Dict, УЛИС, МультиЛекс, Polyglossum та ін.  ABBYY Lingvo (http://www.lingvo.ua/ ) PROMT VER-Dict (http://www.ver-dict.ru/ )

 МультиЛекс (http://multilex.online.ua/ ) Polyglossum

Онлайнові словники  Сайт Словник (http://www.slovnyk.org ) Словопедія (http://lang.slovopedia.org.ua)

Онлайнові словники  Словненя (http://slovnenya.com) LingResUa (http://lingresua.tripod.com/online )

Онлайнові словники  Мультитран (http://www.multitran.ru) на пошуковому сервері Яндекс (http://lingvo.yandex.ru/uk)

Онлайнові словники  На поштовому сервері Mail.ru (http://multilex.mail.ru)

Алгоритм перекладу  Переклад текстів з використанням електронних словників не відрізняється від виконання цього завдання з використанням друкованого словника. Кожне слово або словосполучення тексту, переклад якого потрібно визначити з використанням електронного словника, потрібно перекласти окремо. Найчастіше використовується такий алгоритм перекладу: Завантажити словник або відкрити веб-сторінку онлайнового слов ника. Налаштувати словник на використання необхідного напрямку перекладу. Увести у відповідне поле слово або словосполучення, яке потребує перекладу. Вибрати відповідну кнопку для початку перекладу.

Словник Словненя  Для перекладу слова з використанням онлайнового англо-українського словника Словненя потрібно на головній сторінці ввести це слово в поле Слово або словосполучення та вибрати кнопку Перекласти. Варіанти перекладу слова будуть відображені на наступній сторінці. Кожне слово в отриманому списку є гіперпосиланням, вибравши яке можна отримати всі варіанти перекладу вже у зворотному напрямку. В окремих електронних словниках пошук потрібного слова виконується з використанням алфавітного покажчика, аналогічно тому, як це здійснюється в друкованому словнику. У цьому випадку переклад буде отриманий одразу після вибору потрібного слова в переліку слів.

Програми-перекладачі  Переклад текстів з використанням програм-словників є копіткою справою, під час якої користувачу доводиться самостійно опрацьовувати кожне слово та речення тексту. Прискорити та автоматизувати процес перекладу можна з використанням програм-перекладачів. Програма-перекладач - це програма, що призначена для автоматичного перекладу тексту з однієї мови іншою.

Робота програм-перекладачів  На відміну від електронних словників, програми-перекладачі опрацьовують не окремі слова або словосполучення, а цілий текст, і результатом такого опрацювання є зв'язний текст іншою мовою. Робота програм-перекладачів базується на використанні електронних словників. Крім того, у них реалізовані алгоритми для узгодження слів у отриманому тексті відповідно до правил мови, якою здійснюється переклад. Програми-перекладачі відрізняються кількістю електронних словників, що використовуються для здійснення перекладу, алгоритмами перекладу, обсягом тексту, який може бути перекладений за один сеанс тощо. Деякі з цих програм мають модулі, що вбудовуються в програми пакета Microsoft Office та призначені для перекладу текстів у вікні текстового процесора, системи опрацювання презентацій та ін.

Популярні програми-перекладачі

Популярні програми-перекладачі на веб-сайтах  Перекладач онлайн (http://pereklad.online.ua ) PROMT Translator (http://www.translate.ru)

Популярні програми-перекладачі на веб-сайтах  Пролинг ОФИС Online (http://www.prolingoffice.com/services/translate#translate ) Pragma онлайн переклад (http://www.trident.com.ua/uk/on-line)

Популярні програми-перекладачі на веб-сайтах  Сайт Freetranslation.com (http://ets6.freetranslation.com ) Пошуковий портал Google (http://translate.google.com.ua)

Алгоритм використанням програм-перекладачів  Опрацювання текстів з використанням програм-перекладачів може виконуватися за таким алгоритмом: Завантажити програму або відкрити веб-сторінку онлайнового перекладача. Налаштувати параметри перекладу (вибрати напрямок перекладу, тематику словникової лексики). Увести або виділити текст для перекладу. Подати вказівку для початку автоматичного перекладу. Зберегти результат перекладу або скопіювати отриманий текст у новий документ.

Переклад текстів з використанням програми Pragma 5.x  Ознайомлювальну версію цієї програми можна отримати на сайті з URL-адресою http://www.pragma5.com/ukr/download.php. Програма має словники української, російської, англійської, німецької, французької, польської та латиської мов і засоби для автоматичного ви значення мови тексту. Для неї може бути налаштований україномовний інтерфейс. Один з модулів програми - Pragma Monitor, призначений для перекладу тексту, що міститься в Буфері обміну операційної системи. Після запуску програми в Області сповіщень з'являється значок.

Переклад текстів з використанням програми Pragma 5.x  Для перекладу тексту потрібно: Відкрити документ, текст якого потрібно перекласти, у вікні відповідної прикладної програми (текстового процесора, браузера тощо). Виділити у вікні програми фрагмент тексту для перекладу. Скопіювати виділений фрагмент до Буфера обміну. Вибрати значок Pragma Monitor в Області сповіщень. Переглянути переклад у вікні Pragma - Fast Translation (англ. fast translation - швидкий переклад), що відкриється. Вибрати кнопку Копіювати. Закрити чи згорнути вікно Pragma — Fast Translation. Вставити текст перекладу з Буфера обміну до тексту документа. Якщо програма некоректно визначила напрямок перекладу, то потрібно у вікні Pragma - Fast Translation вибрати кнопку Параметри та зі списків мов вибрати мови перекладу, у списку Тематика - тематику словника, закрити вікно налаштувань вибором кнопки ОК і повторити алгоритм перекладу.

Форуми перекладачів  Якщо під час перекладу текстів виникають складнощі, для усунення яких недостатньо знань перекладу окремих слів або правил побудови речень, при яких програми-перекладачі пропонують невідповідний переклад, то можна звернутися за допомогою та поставити питання на форумі перекладачів. Крім того, перегляд обговорень на форумах та участь у них сприяє кращому розумінню особливостей перекладу текстів. У ході дискусій на форумах обговорюються питання перекладу специфічної професійної термінології, тонкощі перекладу літературних творів для дотримання авторського стилю, вживання новоутворених слів, прислів'їв, фразеологічних зворотів тощо. На багатьох форумах перекладачів є розділи, присвячені перекладам з української або українською мовою. Такі розділи існують, наприклад, на форумах перекладачів ProZ.com (http://www.proz.com), Город переводчиков (http://trworkshop.net/forum ) та ін.

Форуми перекладачів  Розділ перекладачів на форумі СЛОВНИК .НЕТ (http://forum.slovnyk.net) Розділ перекладачів на форумі Domivka.NET (http://forum.domivka.net )

Форуми перекладачів  На сторінці з URL-адресою http://izabuta.narod.ru/resources_ua розміщено багато корисних посилань на ресурси для перекладачів, учителів і тих, хто вивчає іноземні мови: електронних бібліотек, словників, енциклопедій, форумів, програмного забезпечення тощо. Розділ перекладачів на форумі Могилянський форум (http://www.bo.net.ua/forum)

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  Знання іноземних мов передбачає не лише вміння грамотно перекладати тексти, але й розуміння усної мови, уміння висловлювати власну думку, брати участь у діалогах в різних сферах спілкування. Для формування таких умінь доцільно використовувати мультимедійні курси вивчення іноземних мов. Існують мультимедійні курси, призначені для встановлення на окремому комп'ютері, на комп'ютерах, об'єднаних у локальну мережу, або для використання в глобальних мережах. Використовуючи електронні засоби вивчення іноземних мов, учень у будь-який зручний для нього час може не лише прочитати текстовий матеріал, але й прослухати аудіофрагмент іноземною мовою, переглянути відеозапис, виконати письмову вправу та перевірити правильність її виконання. Прикладами мультимедійних курсів вивчення іноземних мов є Happy English, Bridge to English - міст до англійської мови, Іноземна (англійська) мова. Спілкуймося англійською мовою, Іноземна література. 10 клас, самовчителі Espanol Platinum Deluxe, Deutsch Platinum - німецька мова, Francais Platinum DeLuxe (французька мова), фонохрестоматія Шкільна колекція. Фонохрестоматія для 10—12 класів з англійської мови та ін.

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  Happy English Bridge to English

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  Іноземна література. 10 клас Самовчитель Espanol Platinum Deluxe

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  Самовчитель Deutsch Platinum Самовчитель Francais Platinum DeLuxe

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  Фонохрестоматія Шкільна колекція Фонохрестоматія для 10—12 класів з англійської мови

Мультимедійні курси вивчення іноземних мов  У програмному засобі Іноземна (англійська) мова. Спілкуймося англійською мовою весь матеріал поділено на 30 уроків, що відповідають темам 10-го класу. Уроки складаються з кількох частин, які називають етапами. Кожний етап передбачає виконання окремого завдання - прослухати аудіозапис і дати відповіді на запитання, розподілити зображення по групах, з'єднати відповідні частини речень тощо. Після виконання завдання можна здійснити перевірку правильності його виконання. Якщо завдання виконано неправильно, можна виправити помилки та здійснити повторну перевірку. Інший вид мультимедійних курсів - курси в мережі Інтернет. Курси в Інтернеті менше орієнтовані на шкільну програму, але можуть бути корисними для самостійного вивчення предмета. Перевагою онлайнових мультимедійних курсів є їх доступність з будь-якого комп'ютера, що має доступ до Інтернету, можливість продовження уроків під час роботи з іншим комп'ютером, отримання консультацій фахівців, у тому числі й носіїв мови тощо.

Мультимедійні та інтерактивні курси вивчення іноземних мов в Інтернеті

Курси з англійської, німецької, французької, іспанської мов, на яких пропонується виконання тестових завдань з онлайновою перевіркою правильності виконання, містяться на сайтах

Курси з англійської, німецької, французької, іспанської мов, на яких пропонується виконання тестових завдань з онлайновою перевіркою правильності виконання, містяться на сайтах 

 

Тема 2.Текстовий процесор

Те́кстовий проце́сор (англ. word processor) — комп'ютерна програма-застосунок, що дозволяє виконувати операції набору, редагування та оформлення тексту.

Функції текстових процесорів зазвичай включають компонування і форматування тексту, широкі можливості роботи зі змістом і сторінками, розширений набір доступних символів, перевірку орфографії, впровадження в документ гіперпосилань, графіки, формул, таблиць й об'єктів. Деякі текстові процесори мають власну вбудовану скриптову мову для автоматизації операції з обробки документів.

Текстові процесори були одними з перших застосунків для підвищення продуктивності роботи в офісі, і разом з розвитком комп'ютерів пройшли значний шлях еволюції зі збагачення функціональністю і зручністю роботи.

Прикладами текстових процесорів є Microsoft WordLibreOffice WriterAbiword та інші.

Функціональність

Типовими функціями текстових процесорів є:

  • пакетне укладання листів за допомогою шаблонів і адресної бази даних
  • індексація ключових слів та їхніх сторінок
  • автоматичне укладання змісту документу і його секцій з відповідними сторінками
  • перехресні посилання між секціями зі вказівкою сторінок
  • оформлення виносок за номерами
  • варіантність документа за допомогою змінних (наприклад номер моделіартикул тощо)
  • підтримка версій документу

Мовна підтримка з боку текстового процесора часто включає

  • перевірку орфографії
  • повідомлення про граматичні помилки, де такий висновок може зробити програма
  • «тезаурус»—"скарбниця", тобто пропозиція варіантів правильного написання для слів, які програма вважає набраними помилково.

Інші поширені функції текстових процесорів, це

  • групова робота над документом
  • коментарі й анотації до документів
  • підтримка малюнків, ілюстрацій і діаграм
  • підтримка внутрішнього взаємопосилання

Статистика документу

Більшість існуючих текстових процесорів пропонують можливість зібрати статистику про редагований документ. Вона зазвичай включає:

  • Кількість символів, слів, речень, рядків, абзаців чи параграфів, кількість сторінок
  • Довжину слів, речень і абзаців
  • Час редагування

Звичайно, ця статистика не є досконалою: часто трапляються помилки, пов'язані з тонкощами визначення того чи іншого поняття. Тим не менше, зі статистики можна отримати корисну інформацію згаданого характеру, якщо в ній виникає потреба.

Використання

Текстові процесори у бізнесі типово застосовують для укладання:

  • анкет
  • настанов
  • листів
  • договорів
  • інструкцій з експлуатації

та інших документів, які вимагають особливого форматування тексту.

Освітні заклади мають справу з численими і часто об'ємними документами. Викладачі і студенти створюють тексти, що можуть налічувати сотні сторінок. Крім того, часто навчати учнів роботі з комп'ютером починають з освоєння текстових редакторів і процесорів. Ці навички стають першим досвідом.

Текстові процесори також використовують і для власних потреб, від листування і до писання віршів.

Текстові процесори

Тема 3. Комп’ютерні презентації

Комп'ютерні презентації

 
 
 
 
Завантажити презентацію
 

Презентація по слайдам:

Комп'ютерні презентації Урок 1 Поняття комп’ютерної презентації. Різновиди ко...
Слайд 1
 

Комп'ютерні презентації Урок 1 Поняття комп’ютерної презентації. Різновиди комп’ютерних презентацій (слайдові, потокові) та середовища їх розробки. Технічні засоби демонстрації презентацій.

 
Крок1. Розгадайте кросворд Місце на диску, де зберігаються файли. Назва попул...
Слайд 2
 

Крок1. Розгадайте кросворд Місце на диску, де зберігаються файли. Назва популярного текстового редактора (українською мовою). Пристрій для відображення інформації. Всесвітня мережа. Пристрій для введення текстової та графічної інформації. Веб-вузол. Пристрій для відтворення звукової інформації. Матричний…

 
То ж для чого нам проектор?
Слайд 3
 

То ж для чого нам проектор?

 
Комп’ютерна презентація документ, що використовується для подання інформації ...
Слайд 4
 

Комп’ютерна презентація документ, що використовується для подання інформації широкій аудиторії у наочному і лаконічному вигляді

 
Переваги комп’ютерних презентацій порівняно з традиційними висока інформативн...
Слайд 5
 

Переваги комп’ютерних презентацій порівняно з традиційними висока інформативність; легкість редагування та пробного перегляду; можливість відтворення на великому екрані з комп’ютера; швидкий перехід від одного слайда до іншого в будь-якому порядку; можливість створення написів і малюнків на слайдах презентації під час її показу; можливість запуску інших програм під час показу презентації; зручність поширення та копіювання комп’ютерних презентацій.

 
Послідовність слайдів, що відтворюються за вказівкою користувача Об’єкти розм...
Слайд 6
 

Послідовність слайдів, що відтворюються за вказівкою користувача Об’єкти розміщені на часовій шкалі

 
Особливості різновидів презентацій
Слайд 7
 

Особливості різновидів презентацій

 
Коли яку презентацію обирати?
Слайд 8
 

Коли яку презентацію обирати?

 
Власний формат - ppt, формат демонстрації - pps Формат проекту fla, готової п...
Слайд 9
 

Власний формат - ppt, формат демонстрації - pps Формат проекту fla, готової презентації – swf

 
Microsoft Power Point. Режим створення презентації
Слайд 10
 

Microsoft Power Point. Режим створення презентації

 
Windows Movie Maker
Слайд 11
 

Windows Movie Maker

 
Adobe Flash
Слайд 12
 

Adobe Flash

 
Слайд 13
 

 

 
 
 
 
 
Тема 4. Системи опрацювання табличних даних

1СИСТЕМИ ОПРАЦЮВАННЯ ТАБЛИЧНИХ ДАНИХ. 10. ОБЧИСЛЮЄМО В СЕРЕДОВИЩІ ТАБЛИЧНОГО ПРОЦЕСОРА Інформатика 10 клас 

 

2 Обчислення в електронних таблицях здійснюється за допомогою формул Формула – це арифметичний або логічний вираз. Формула в середовищі MS EXCEL завжди починається зі знака = для того, щоб можна було відрізняти формули від даних, і може містити числові константи, посилання на клітинки і функції, з'єднані знаками математичних операцій. За допомогою дужок можна змінювати стандартний порядок виконання дій. Якщо клітинка містить формулу, то на робочому аркуші за замовчуванням відображається результат її обчислення, а сама формула відображається в рядку формул, коли клітинка з формулою виділена. 

 

3 Формула Формула може містити посилання, тобто адреси комірок, вміст яких використовується в обчисленнях. Це означає, що результат обчислення формули зв'язаний із числом, що міститься в цій клітинці. Якщо це число змінюється, то автоматично змінюватиметься результат, повязаний із ним. 

 

4 Посилання на формули Посилання на формули можна задавати різними способами: 1) Клацнувши мишкою на відповідній комірці чи виділити діапазон клітинок; 2) Ввести вручну адресу клітинки. Задаючи посилання у формулі вручну, будьте уважні: адреси комірок містять лише латинські літери 

 

5 Формули Якщо формула передбачає обчислення суми, кількості, максимального, мінімального чи середнього значення для даних, що містяться у виділеному діапазоні клітинок, можна скористатися кнопкою Автосума панелі інструментів вкладки Основна. Із списку вибрати потрібну операцію. 

 

6 Формули Після вибору операції з кнопки Автосума буде автоматично запропонована формула, що містить відповідну функцію, та орієнтовний діапазон комірок, де знаходяться дані, необхідні для обчислення. За замовчуванням програмою MS EXCEL пропонується діапазон, клітинки якого розташовані зазвичай або зверху, або ліворуч від клітинки, до якої вводиться формула, та містять числові дані. Якщо зазначений діапазон клітинок не відповідає потребам користувача, слід виділити новий, в іншому випадку досить натиснути клавішу Enter, щоб завершити створення формули. 

 

7 Вправа Знайти для даних таблиці Путівки кількість проданих туристичних путівок, найбільшу та найменшу кількість проданих путівок у квітні, використовуючи відповідні вбудовані функції. Перехід на вправу 

 

8 Як створювати формулу? Будь-яка формула в середовищі MS EXCEL завжди починається зі знака = для того, щоб можна було відрізняти текст від формули. У формулах можна використовувати константи, посилання на клітинки, вбудовані та знаки арифметичних операцій. Знак арифметичної операції Арифметична операція ˆ Піднесення до степеня *Множення /Ділення +Додавання -Віднімання 

 

9 Створення формули Для спрощення перевірки правильності написання формули в режимі її введення або редагування посилання на різні клітинки відображаються різними кольорами, причому навколо таких клітинок на екрані відображаються рамки відповідного кольору. 

 

10 Пріоритет операцій. Створення формул Порядок, у якому виконуються арифметичні операції, визначається пріоритетом операцій відповідно до правил математики. Використовуючи дужки, можна змінити порядок виконання арифметичних операцій. При створенні формул, що містять вбудовані функції, можна скористатися Майстром функцій, який викликається за допомогою вказівок вкладки Формули або кнопки Вставка функції. 

 

11 Вправа Для даних з файла Послуги.xlsx, що зберігається у папці 10 розділ, розрахувати вартість комунальних послуг за допомогою введення відповідних формул. Значення в стовпці Спожито розраховують як різницю Поточних та Попередніх показників лічильника, у стовпці До сплати – як добуток спожитих обсягів та тарифу за одиницю обсягу. Перехід на вправу 

 

12 Копіювання формул Часто під час роботи з електронними таблицями однотипні розрахунки необхідно виконувати в кількох суміжних клітинках. У середовищі програми MS EXCEL в цьому випадку можна не вводити формули кілька разів із клавіатури, а скопіювати формулу з однієї клітинки в іншу за допомогою буферу обміну або скористатися засобом автозаповнення. При цьому також відбувається копіювання формули. 

 

13 Копіювання формул На відміну від копіювання текстових значень, при копіюванні формули, що містить посилання на клітинки, можна отримати формули, які не дублюють вихідну. Це залежить від виду посилань на клітинки, які можуть бути відносними, абсолютними або комбінованими. Вид посилань має значення лише при копіюванні формули, при обчисленні значення формулою в одній клітинці вид посилань не є суттєвим. При копіюванні формули, що містить відносні адреси клітинок, посилання будуть коригуватися залежно від напрямку копіювання. Відносна адреса клітинки складається лише з назви стовпця й номера рядка, за замовчуванням використовуються саме відносні адреси. Наприклад, якщо клітинка F4 містить формулу =D4*E4, то при копіюванні її до клітинки F5 вона набуде вигляду =D5*E5. Така формула з відносними посиланнями при копіюванні в нову клітинку інтерпретується так: знайти добуток значень двох сусідніх зліва клітинок, що знаходяться в тому самому рядку, що ї клітинка, яка містить формулу. 

 

14 Абсолютна адреса Комбінована адреса Абсолютна адреса у формулі свідчить, що при копіюванні формули необхідно залишати посилання саме на ту клітинку, адреса якої зазначена, така адреса залишається незмінною. Щоб відрізнити абсолютну адресу від відносної, в її записі перед назвою стовпця й номера рядка ставиться символ $, наприклад, $B$13. У комбінованій адресі назва стовпця є абсолютною, а номер рядка відносним, або навпаки. Наприклад, B$13, $B13. Коригується при копіюванні лише відносна частина адреси. Адреса у формулі 

 

15 Зміна вигляду посилання у формулі Щоб швидко змінити вигляд посилання у формулі, можна натиснути на клавіатурі клавішу F4 – її послідовне натиснення змінює відносну адресу на абсолютну, а потім на комбіновану, з абсолютним номером рядка, далі – на комбіновану з абсолютною назвою стовпця, і знову на відносну адресу. Виконання вправ , та Вправа Копіювання вставлених формул, що містять відносні посилання Вправа Копіювання формул, що містять відносні та абсолютні посилання Вправа Використання для обчислень формул, що містять комбіновані посилання 

 

16 Які помилки можуть виникати під час введення даних і формул? Якщо у клітинці міститься формула, результат якої програма не може правильно визначити, то у цій клітинці буде відображено значення помилки, що починається знаком # Значення помилки Причина #ДІЛ/0! Задано ділення на 0 # ЗНАЧ! Вказано неправильний аргумент або оператор # ІМЯ? Вказано неприпустиме ім'я # Н/Д Значення відсутнє # ПУСТО! Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються # ПОСИЛ! Вказано некоректне посилання #ЧИСЛО! Помилка при використанні або одержанні числа 

 

17 Робота з помилками MS Excel містить певні засоби для виявлення помилок у формулах. За допомогою цих засобів можна знайти й усунути типові помилки. Кожне з цих правил можна окремо ввімкнути або вимкнути. Помилки можна переглядати двома способами: по одній, як при використанні засобу перевірки правопису, або безпосередньо під час роботи на аркуші. Якщо знайдено помилку, у верхньому лівому куті клітинки відображається позначка у вигляді трикутника. В обох способах використовуються одні й ті самі прийоми виправлення помилок. Помилку можна виправити, вибравши один із запропонованих варіантів, або проігнорувати. Якщо проігнорувати помилку, вона не відображатиметься під час подальшої перевірки помилок. Однак ігнорування всіх попередніх помилок можна скасувати, щоб вони відображалися знову. Також знайти помилки в MS Excel можна за допомогою відслідковування залежностей між впливаючими та залежними клітинками шляхом графічного подання зв'язків між ними. 

Електронні таблиці. Табличний процесор

Електронні таблиці - це двовимірні масиви, які називаються робочими аркушами і складаються з рядків та стовпців. Програмні засоби для проектування ЕТ називаються табличними процесорами.

Табличний процесор – це прикладне програмне забезпечення загального призначення, яке використовується для обробки даних, представлених у табличній формі і забезпечує автоматизацію процесу створення, опрацювання, корегування, зберігання і виведення на друк документів у формі таблиць.

Основна перевага табличних процесорів перед іншими засобами обчислень полягає в автоматичному переобчисленні результатів під час зміни даних.

Порівняно простим у використанні та поширеним є табличний процесор Місгosoft Excel, що входить до складу пакета Місгosoft Office

Функції табличних процесорів:

Створення і редагування ЕТ, оформлення та друк ЕТ;
Створення багатотабличних документів, об'єднаних формулами;
Побудова діаграм, їхня модифікація й розв'язання задач різними методами;
Робота з ЕТ як із базами даних (сортування, вибірка за запитом);
Створення підсумкових і зведених таблиць;
Статистичне опрацювання даних та інше.

Щоб запустити програму Еxcel натискують меню Пуск-Програми-Microsoft Office-Microsoft Еxcel.

Після запуску програми Еxcel на екрані з'являється вікно, що складається із стандартних елементів: рядка заголовка, рядка меню, панелей інструментів, рядка уведення, робочого аркуша, смуг прокручування, рядка стану. Зберегти документ Еxcel можна стандартним способом збереження документів Microsoft Office.

Давайте всі разом спробуємо запустити Еxcel та розглянемо його інтерфейс.

 

Елементи (об'єкти) головного вікна Ехсel.

1) Робоча книга. Файл Ехсel, який містить декілька робочих листів.

2) Робочий лист. Область в Ехсel, яка складається з комірок. Кожна робоча книга містить 3 аркуші. Ми можемо змінювати їх кількість.

3) Комірка, утворюється на перетині рядка і стовпця. Кожна комірка має свою адресу, яка складається з літери стовпця та цифри рядка (А5, В7, К4,...). Рядки: 1...65536, стовпці: А-ІV (усього 256). У комірки можна вводити будь-яку інформацію: числа, текст, формули.

4) Рядок. Група комірок, які розташовані в один ряд по горизонталі. Кожний рядок має свій номер.

5) Стовпець. Група комірок, які розташовані в один ряд по вертикалі. Кожний стовпець позначається однією чи декількома буквами.

6)Адреса комірки. Ідентифікатор, який однозначно визначає комірку шляхом вказування букви, яка задає стовпець, і порядкового номера рядка.

7) Iм'я робочого аркуша. Ім'я кожного робочого аркуша відображається на ярличку, який розташований у нижній частині вікна Ехсеї.

8) Рядок заголовка програми містить ім'я додатка та документа. У правому верхньому кутку екрана знаходяться два ряди кнопок. Кнопки верхнього ряду дозволяють змінювати розміри вікна самого Ехсеl, а нижнього — його робочих книг.

 

9) Рядок меню. Дозволяє отримати доступ до всіх можливих команд. Саме з цього починається виконання багатьох завдань в Ехсеl.

10) Поле імені і рядок формул. У полі імені відображається ім'я активної комірки чи діапазону комірок. Рядок формул використовується для відображення та редагування даних, які знаходяться в активній комірці. Ліва частина рядка формул - поле імені. В полі імені відображається адреса активного елемента таблиці.

11) Смуги прокрутки. Дозволяють проглядати ті частини робочого листа, які не видно на екрані.

12) Поле стану. Відображає різні повідомлення і поточний стан робочої книги.

Після запуску програми автоматично створюється документ Книга 1. Інтерфейс Ехсеl багатодокументний. Кожний документ в Ехсеl називається Робочою книгою. Файли Робочих книг мають розширення.хls, а шаблонів документів —.хlt.

Кожна книга складається з аркушів. За умовчанням книга містить три аркуші (Аркуш 1, Аркуш 2, Аркуш 3). Той аркуш, який у цей момент відкритий, називається активним.

Максимальна кількість листів робочої книги - 255

Виділена комірка називається активною або поточною. Адреса активної комірки відображається в полі імені.

Властивості комірки

Тип та колір фону.
Тип, розмір та колір шрифту.
Тип, колір і місце проведення межі.
Тип вирівнювання.
Тип орієнтації тексту.
Формат даних.
Захист.

Діапазон стовпців — це вертикальна смуга таблиці. Наприклад, діапазон В:Е — це вертикальна смуга шириною 4 стовпці від стовпця з ім'ям В до стовпця з ім'ям Е включно.

Діапазон рядків — це горизонтальна смуга таблиці. Наприклад, діапазон 3:8 — це горизонтальна смуга шириною 6 рядків від 3 до 8 включно.

Блок комірок — це прямокутник, що задається адресою лівої верхньої і правої нижньої комірок. Наприклад, блок ВЗ:Е8 знаходиться на перетині вертикальної смуги В:Е і горизонтальної смуги 3:8, він містить 4x6 = 24 комірки.

Створювати таблиці можна на будь-якому листі робочої книги.

Перейти до іншого листа робочої книги можна виконавши клацання на ярлику відповідного листа або за допомогою поєднання клавіш Ctrl+PgUp (перехід до попереднього листа) або Ctrl+PgDown (перехід до подальшого листа).

Команда горизонтального меню Сервіс-Параметри вкладка Общие дозволяє користувачу встановити кількість листів в новій робочій книзі, а вкладка Вид - встановлювати або прибирати ярлики листів у вікні.

Робочий лист є наперед підготовленою сторінкою, розділеною на рядки і стовпці. На робочому листі можна розмістити одну або декілька таблиць з даними, графіків, діаграм.

Для завдання координат комірки, розташованій на іншому листі, необхідно вказати ім'я листа, адресу комірки. Наприклад, Лист2! D4.

В ЕТ є поняття діапазону комірок, який має свою унікальну адресу. Це може бути рядок, або його частина, стовпець, його частина, а також прямокутник, що складається із кількох рядків та стовпців. Адреса такого діапазону задається вказівкою посилань першої і останньої його комірок, розділених двокрапкою, або двома крапками підряд.

Один з елементів таблиці є активним або поточним. Активна комірка відмічається табличним курсором. Щоб увести дані в комірку, її роблять активною.

В поточній комірці може знаходитися текстовий курсор. Графічний курсор (покажчик миші) має форму, залежну від його місцеположення. Наприклад, в межах таблиці - це порожнистий хрест, зовні - має одну із стандартних форм, передбачених в Windows.

Виділити елемент таблиці можна одним із способів.

Виконати клацання на комірці.
Перемістити табличний курсор на комірку за допомогою клавіш переміщення курсора.
Вказати адресу комірки, яку потрібно активувати, в полі імені і натиснути Enter.

 

Аналіз даних у середовищі табличного процесора

Побудова діаграм

Для представлення в графічному вигляді даних робочих листів (таблиць) використовують діаграми. Дані робочого листа, які використовуються при створенні діаграми, зв'язуються з нею і при їх зміні діаграма поновлюється. Можна створити вбудовану діаграму, яка добавлена безпосередньо в робочий лист, або виконати її на окремому листі діаграми в робочій книзі. Після створення можна доповнити діаграму назвами і лініями сітки. Для зміни формату діаграми можна використовувати автоформати.

Створення діаграми за допомогою майстра діаграм.

Для створення діаграми за допомогою майстра діаграми виконайте такі дії:

1. Виділіть дані, які вам потрібно використовувати в діаграмі.

2. Виконайте команду Вставка/Диаграмма або клацніть на кнопці Мастер диаграмм.

3. З'явиться діалогове вікно Мастер диаграмм

Excel пропонує користувачу 9 типів плоских діаграм і 6 типів об'ємних.


Для побудови діаграм необхідно:

1.Виділити дані, які треба включити в діаграму. Ці дані не обов'язково повинні бути розташовані поряд. Утримуючи клавішу Ctrl, можна відмінити несуміжні інтервали. Щоб зробити напис уздовж осі X і скласти легенду, треба виділити заголовок стовпців і рядків.

2 Клацнути на інструменті « Майстер діаграм» на Стандартній панелі інструментів. Покажчик миші зміниться на маленький хрест із стовпчастою діаграмою внизу справа.

3 Хрестоподібним покажчиком миші вказати місцеположення і розмір створюваної діаграми. Якщо необхідно помістити діаграму в таблицю відмінну від тієї, з якої були узяті дані, то треба помістити покажчик миші на ім'я потрібної таблиці в нижній частині вікна документа, клацнути по ній і пройтися по клітках цієї таблиці.

Щоб створити діаграму на новому листі необхідно виконати послідовність команд:

Вставка / Діаграма / На новому листі

4 Відпустивши ліву клавішу миші, з'явиться перше вікно Майстра діаграм. У діалогове вікно необхідно ввести інтервал (інтервали) даних. Якщо дані були заздалегідь виділені, то адреси їх з'являться в діалоговому вікні автоматично. Клацнути на кнопці Далі.

5 Щоб вибрати тип діаграм, треба клацнути на її образі або натиснути клавішу з підкресленою буквою в її імені. Клацнути на кнопці Далі.

Кнопка Назад дозволяє повернутися на крок назад і змінити діапазон вибраних даних.

6 Кожен тип діаграми має декілька різних форматів за умовчанням. Щоб вибрати

новий формат клацнути на його зразок в діалоговому вікні. Клацнути на кнопку Далі.

7 На екран виводиться приклад діаграми на основі реальних даних. У

діалоговому вікні можна змінити перераховані раніше параметри, при цьому діаграма,

показана у вікні зразок теж зміниться.

У діалоговому вікні можна змінити наступні параметри:15

- вказівка рядка (рядків) для розмітки осі х. Мітками рядків і стовпців називаються заголовки стдоля і стовпців. Щоб на графіку з'явилися мітки осей, треба при завданні області побудови графіка включити в неї заголовки рядків і стовпців;

- вказівка колонки (колонок) для формування тексту легенди (про – відсутності

легенди).

Легенда – прямокутна область, в якій указується, яким кольором або типом ліній відображаються на графіку або діаграмі дані з тієї або іншої серії даних Таблиця даних – таблиця що додається до діаграми і містить вхідні дані на основі яких побудована діаграма, замінює собою категорії даних.

Параметри діаграми \ вкладка таблиця даних \ поставити фляжок в полі таблиця

даних.

8 У діаграму можна додати різні текстові елементи: легенду, заголовок, написи до осей. Зміни, що вносяться, відбиваються на діаграмі у вікні зразок.

Клацнути на кнопці Готово або натиснути Enter.

Створена діаграма з'явиться на місці робочої таблиці в тій області, яка була відмічена спочатку.

Модифікація діаграм

Графічні діаграми пожвавлюють сухі стовпчики цифр у таблиці, тому вже в ранніх версіях програми Excel була передбачена можливість побудови діаграм. У п'яту версію Excel включений новий Конструктор діаграм, що дозволяє створювати діаграми "презентаційної якості".

Гарна тривимірна діаграма не тільки радує око, але й поліпшує якість документа. Діаграму модно розташувати поруч із таблицею або розмістити її на окремому робочому листі.

Конструктор діаграм є одним з найбільш потужних засобів у програмі Excel.

Побудова діаграми з його допомогою виконується за кілька кроків. Конструкторові

вказується вихідна область таблиці, тип діаграми, використовувані написи й кольори. На

основній панелі є піктограма для виклику Конструктора діаграм.

Перш ніж будувати діаграму, необхідно закінчити всі роботи в таблиці, включаючи її форматування. Викличте Конструктор діаграм (ChartWizard), клацнувши на

основній панелі по 17-й піктограмі.

Конструктор діаграм буде очікувати інформації про місцезнаходження діаграми, тому покажчик миші здобуває форму піктограми Конструктора. Ви повинні зробити за допомогою покажчика миші прямокутник на вільному місці робочого листа, де буде розміщена діаграма. Для цього клацніть лівою кнопкою миші, а потім, не відпускаючи її, відбуксируйте, що утворилася після щиглика пунктирну рамці з верхнього лівого кута прямокутної області в правий нижній кут. Якщо діаграму потрібно побудувати на окремому листі, то відкрийте в меню Insert підміню Chart і виберіть

у ньому директиву As New Sheet.

Після цього Конструктор відкриває діалогове вікно, у якому за п'ять кроків потрібно побудувати діаграму. Але спочатку потрібно вказати позицію, де перебуває таблиця даних, на основі якої будується діаграма. Для цього на першому кроці промаркируйте мишею свою таблицю, включаючи заголовки рядків і стовпців.

Щоб виконати два наступні кроки, клацніть по командній кнопці Next і виберіть із запропонованих зразків тип і вид діаграми відповідно. На четвертому кроці Конструктор пропонує попередній перегляд діаграми, що вийшла. На останньому (п'ятому) кроці залишається тільки задати ім'я діаграми, її легенду (тобто відповідність між стовпцями діаграми й табличних даних), а також указати напису на осях діаграми. У висновку клацніть по командній кнопці Finish, і діаграма з'явиться в зазначеній області робочого листа.16

Можливості вдосконалення діаграм. Щоб змінити розмір діаграми її виділяють. По периметру з'являться маркери зміни розмірів. Потягнувши за кутовий маркер можна змінити висоту і ширину діаграми. Для перенесення діаграми в інше місце чиста використовують способи:

1. Щоб перемістити діаграму по тому ж листі, на якому є вихідні

дані, її виділяють і переносять в потрібне місце.

2. Перемістити діаграму з одного листа на інший можна так:

вирізати діаграму в буфер – обміну;

перемістити на потрібний лист;

вставити діаграму.

Зміна типу діаграми

В будь-який момент можна змінити тип або формат діаграми. При цьому програма перетворить діаграму відповідно зі зміненим для цього можна скористатися контекстним меню, яке викликане на області побудови діаграми команда Тип Діаграми присутня і в меню Діаграма, яке зявиться при активізації будь-якого компонента діаграми.

Зробити діаграму неактивною – клацнути на будь-якій клітці поза діаграмою.

Щоб вибрати діаграму знову (для редагування, масштабування або переміщення),

необхідно клацнути націй діаграмі. 

Тема 5. Служби Інтернету
Служби Інтернету. WWW. Файлові інформаційні ресурси FTP. Електронна пошта.Конференції. 

Служби (сервіси) - це види послуг, які виявляються серверами мережі Internet. 

В історії Інтернет існували різні види сервісів, одні з яких в даний час вже не використовуються, інші поступово втрачають свою популярність, в той час як треті переживають свій розквіт. Перерахуємо ті з сервісів, які не втратили своєї актуальності на даний момент: 


  1. World Wide Web - всесвітня павутина - служба пошуку та перегляду гіпертекстових документів, що включають в себе графіку, звук і відео. 

  2. E-mail - електронна пошта - служба передачі електронних повідомлень. 

  3. Usenet, News - телеконференції, групи новин - різновид мережевої газети або дошки оголошень. 

  4. FTP - служба передачі файлів. 

  5. ICQ - служба для спілкування в реальному часі за допомогою клавіатури. 

  6. Telnet - служба віддаленого доступу до комп'ютерів. 

  7. Gopher - служба доступу до інформації за допомогою ієрархічних каталогів. 


Серед цих служб можна виділити служби, призначені для комунікації, тобто для спілкування, передачі інформації (E-mail, ICQ), а також служби, призначення яких - це зберігання інформації та забезпечення доступу до цієї інформації користувачів. Серед останніх служб лідируюче місце за обсягом збереженої інформації займає служба WWW, оскільки дана служба найбільш зручна для роботи користувачів і найбільш прогресивна в технічному плані. На другому місці знаходиться служба FTP, оскільки які б інтерфейси і зручності не розробляли для користувача, інформація все одно зберігається в файлах, доступ до яких і забезпечує ця служба. Служби Gopher і Telnet в даний час можна вважати «отмирающими», так як нова інформація вже майже не надходить на сервери цих служб і кількість таких серверів і їх аудиторія практично не збільшується. 
 

Служба World Wide Web (скорочено WWW, англ. Всесвітня павутина) - це служба пошуку та перегляду гіпертекстових документів. Ці документи називаються Web-сторінки, а сукупність близьких за змістом або тематиці і зберігаються разом Web-сторінок називається - Web-сайт або Web-вузол. 

Web-сторінки можуть включати в себе текст, малюнки, анімацію, звук, відео, а також активні елементи - невеликі програми, що пожвавлюють сторінку, що роблять її інтерактивною, тобто змінюється в залежності від дій користувача. 

Головною і первісною ідеєю цієї служби є ідея гіпертексту. Цю ідею висунув Тім Бернерс Лі в 1989 році в якості нової основи доступу до інформації і він не помилився, саме широке використання гіпертекстової структури послужило початком бурхливого розвитку даної служби і всього Internet в цілому. Завдяки ідеї гіпертексту та службі WWW в Internet стали брати участь не тільки професіонали, але і величезне число звичайних користувачів. 

Ідея гіпертексту проста: гіпертекст - це текст, що містить посилання на інший документ, який може бути як аналогічної Web-сторінкою, так і текстом, малюнком, звуком, відеозаписом і взагалі файлом будь-якого формату. Гіпертекст представлений у вигляді гіперпосилань, виділених на сторінці звичайно підкресленням, кольором, за якими досить клацнути мишею, і буде здійснено перехід до іншої Web-сторінці або завантажений потрібний файл. Саме тому, що сторінки за допомогою гіперпосилань переплетені між собою, цю службу називають «павутина». 

Технологічно Web-сторінки являють собою текстові файли, написані на мові HTML. HTML (Hyper Text Markup Language) - це мова розмітки гіпертексту, він дозволяє не тільки розмістити на сторінці текст як такої, а й вказати його формат, тобто шрифт, розмір, вирівнювання. Це ж саме відноситься і до малюнків і інших елементів, тільки малюнки розміщуються в окремих файлах, а всередині сторінки вказуються імена цих файлів. В даний час у зв'язку з розвитком даної технології Web-сторінки стали мультимедійними. 

Але для того, щоб Web-сторінка була виведена користувачеві не у вигляді англійських слів мови HTML упереміж з російським текстом, а так, як вона дійсно має виглядати, використовуються програми перегляду Web-сторінок, які називаються броузери (англ. browser - оглядач) або оглядачі. 

У світі налічується безліч броузерів: Netscape Navigator, Opera та інші. І все-таки одним з найпоширеніших є ^ Microsoft Internet Explorer, що поставляється разом з операційною системою Windows. 

Програма броузер працює на комп'ютері користувача і є клієнтом. Вона запитує потрібну інформацію на Web-серверах, з якими вона спілкується по за допомогою спеціального протоколу НТТР (Hyper Text Transfer Protocol) - протоколу передачі гіпертексту. 

Прийоми роботи з програмою Microsoft Internet Explorer будуть детально висвітлені в наступному розділі, а поки залишається додати, що служба WWW включає в себе величезний масив даних, наприклад, новини, погода, біржові котирування, курси валют, пропозиції роботи, електронні дошки оголошень, каталоги, відомості про кінофільмах, літературні огляди, ігри, магазини та багато, багато іншого. Ці дані розміщуються на Web-сторінках не тільки від організацій, але і від персональних користувачів, а розмістити свою інформацію на таких сторінках можна підчас безкоштовно. 
^

Електронна пошта

Електронна пошта

Основні поняття


Система обміну повідомленнями є одним з найбільш доступних і затребуваних засобів спілкування в Інтернеті і в локальних мережах. 

Суть роботи поштової системи полягає в наступному: 


  • відкриваєте вікно поштового програми; 

  • вибираєте режим «Написати листа»; 

  • набираєте текст листа; 

  • вказуєте адресу одержувача; 

  • вказуєте тему листа; 

  • вибираєте команду «Відправити негайно», тобто ставите в поштову скриньку, що знаходиться на поштовому сервері; 

  • з поштової скриньки лист забирається поштовою службою і доставляється в поштову скриньку адресата. 


Обмін повідомленнями здійснюється за рахунок взаємодія двох програм - поштового сервера і поштового клієнта. Програмне забезпечення - поштовий сервер, встановлюється, наприклад, у провайдера, для отримання пошти по мережі Інтернет, або в локальній мережі компанії для обміну повідомленнями між співробітниками. 


Поштові клієнти - це прикладні програми (наприклад, Outlook Express, Microsoft Outlook, The Bat), які встановлюються на комп'ютерах користувачів, які відправляють або приймають пошту. Всі поштові клієнти мають приблизно однаковий інтерфейс, тому досить навчитися працювати з одним з них. 

Для роботи з електронною поштою можна використовувати як поштові клієнти, так і поштові веб - інтерфейси, які розташовуються на поштових веб - серверах. За допомогою веб - інтерфейсу можна працювати з поштою безпосередньо на поштових веб - серверах. За функціональністю веб - інтерфейс максимально наближений до поштових програм. 

Поштові системи на основі WWW дозволяють обробляти поштові повідомлення в Інтернеті за допомогою звичайного браузера, а не поштової програми. Вони працюють за принципом «2 в 1», поєднуючи в собі функції поштового сервера і поштового клієнта. 

Використання веб - інтерфейсу є доцільним у тому випадку, коли потрібно відправляти або приймати кореспонденцію з різних комп'ютерів, маючи доступ до мережі Інтернет. 

Для того щоб отримати доступ до роботи з електронною поштою необхідно створити поштову скриньку на одному з поштових серверів. Для створення поштової скриньки необхідно зареєструватися на одному з поштових серверів, наприклад, http://www.mail.ruhttp://www.hotmail.ru/ і так далі. 

Для роботи з поштовими програмами (поштовими клієнтами) їх необхідно встановити на ПК. Електронна пошта заснована на двох прикладних програмах: на протоколі для передачі повідомлень SMTP (Simple Mail Transport Protokol) і протоколі для отримання сообщеній.POP3 (Post Office Protokol 3, поштовий протокол 3) або протоколі доступу до повідомлень в інтернеті Internet Message Access ProtocoI (lMAP4 - остання версія). 

Щоб мати можливість відправляти або отримувати пошту за допомогою поштових клієнтів, необхідно створити хоча б одну обліковий запис. Обліковий запис - це набір даних про користувача поштового сервера (ім'я, електронну адресу, пароль для підключення до сервера, імена серверів вхідної та вихідної пошти). Створення облікових записів здійснюється в поштовій програмі, яку Ви використовуєте. 

Адреса електронної пошти. 

Адреса електронної пошти складається з двох частин, розділених символом @, і виглядає приблизно так: tva-web@narod.ru. Символи, які вказані в лівій частині адреси (до знака @), є ім'ям адресата або ім'ям поштової скриньки, воно часто збігається з логіном користувача. Права сторона електронної адреси, яка йде після знака @, є доменним ім'ям поштового сервера, на якому розташований поштову скриньку і зберігаються повідомлення. 
^

Поштове додаток Outlook Express


Outlook Express - це входить до складу Windows поштова програма, яка дуже проста у використанні. 

За допомогою Outlook Express можна: 


  • обмінюватися повідомленнями електронної пошти; 

  • створювати і вести адресну книгу для зберігання адрес електронної пошти; 

  • читати і відправляти повідомлення в групи новин. 


Після запуску програми Outlook Express (Пуск / Програми / Outlook Express) на екрані з'явиться вікно програми, яке поділене на три фрейми (три області). У лівій області відображається структура системних папок, у правій верхній області - список листів, що містяться у виділеній системній папці, в правій нижній області - вміст тієї папки, на якій розташований курсор. 



Призначення системних папок: 

1. Вхідні - зберігаються повідомлення, отримані поштою. 

2. Вихідні - зберігаються повідомлення, призначені для відправлення, але не відправлені. 

3. Відправлені - зберігаються копії відправлених повідомлень. 

4. Дистанційні - містить видалені з усіх папок повідомлення 

5. Чернетки - містить повідомлення, що знаходяться на стадії підготовки. 
^

Підготовка повідомлень


  1. Відкрийте вікно для створення нового повідомлення, виконавши команду: Файл / Створити, Поштове повідомлення або натисніть кнопку Створити повідомлення на панелі інструментів.

2. У полі Кому введіть адресу одержувача повідомлення. Допускається вводити кілька адрес в поле Кому, відокремивши, їх один від одного крапкою з комою. 

3. У полі Копія введіть адреси одержувачів копії повідомлення. 

4. У полі Тема і введіть тему. 

5. Введіть потрібний текст в поле, призначене для введення тексту повідомлення. 

6. При необхідності вкладіть файл до повідомлення, клацнувши на кнопці Вкласти на панелі інструментів, і в вікні діалогу Вставка виберіть потрібний файл. 

7. Ви можете зберегти підготовлене повідомлення в Чернетки, щоб пізніше його скоригувати. Для цього в меню Файл виберіть команду Зберегти. Якщо повідомлення не вимагає доопрацювання, ви можете помістити його в папку Вихідні, щоб при встановленні зв'язку відправити. Для цього виконайте Файл / Відправити або натисніть кнопку Надіслати на панелі інструментів вікна повідомлення. 
^

Відправка повідомлення


Для відправки та отримання повідомлень з вікна програми Outlook Express виконайте команду Сервіс / Доставити пошту, Доставити пошту. Програма Outlook Express підключиться до поштового сервера Internet, відправить підготовлене повідомлення і отримає вхідну пошту. Для прочитання, що надійшов на вашу адресу повідомлення, перейдіть в папку Вхідні. 
^

Відповідь на повідомлення


При підготовці відповіді, що посилається по електронній пошті, ви можете використовувати отримане повідомлення. Для цього встановіть курсор на повідомленні, адресату якого хочете підготувати відповідь, і натисніть кнопку Відповісти або Відповісти всім на панелі інструментів. 

В обох випадках відкривається вікно повідомлення, в якому вже вказана адреса одержувача, в полі Тема введена фраза Re і тема вхідного повідомлення. Зміст початкового повідомлення скопійовано в нове. Введіть свою відповідь і відправте повідомлення. 
^

Пересилання повідомлення


Програма Microsoft Outlook Express дозволяє переслати отримане повідомлення кому-небудь іншому. Для цього встановіть курсор на повідомленні і натисніть кнопку Переслати на панелі інструментів. Відкриється вікно, що містить текст вихідного повідомлення. Вкажіть адресу одержувача, додайте до вихідного тексту ваші коментарі та відправте повідомлення. 
Телеконференції Usenet 


Дуже схожою на електронну пошту службою є служба телеконференцій Usenet. Для роботи цієї служби використовуються ті ж самі програми поштові клієнти. Різниця в тому, що повідомлення надсилається не одному одержувачу, а відразу всієї новинний групі (News Group). Отже, це повідомлення прочитають всі користувачі цієї групи. Телеконференції дозволяють обговорити якусь тему, і кожен може вільно висловити свою думку, дотримуючись певний етикет. 

Для роботи цієї служби використовується протокол ^ NNTP (Network News Transfer Protocol) - мережевий протокол передачі новин. 

Служба передачі файлів FTP 


Як відомо, вся інформація зберігається в файлах. Файл може мати різний обсяг і містити абсолютно будь-яку інформацію. Саме тому в мережі Internet за останні 15-20 років накопичилося величезна кількість різноманітних файлів, доступ до архівів якими здійснюється за допомогою служби передачі файлів FTP. 

Будь-який користувач може скористатися послугами цієї служби і за допомогою анонімного доступу скопіювати його цікавлять файли. Обсяг програмного забезпечення в архівах FTP становить терабайти інформації (1 терабайт = 10 12 байтів). Окрім програм в FTP-архівах можна знайти стандарти Internet, прес-релізи, книги з різних галузей знань (і особливо з комп'ютерної проблематики) і багато іншого. 

Практично будь-який архів будується як ієрархія папок, а для доступу до інформації використовується протокол FTP (File Transfer Protocol) - протокол передачі файлів. Для роботи користувача з цією службою існує безліч програм FTP-клієнтів, наприклад, CuteFTP, Far, Windows Commander. Як правило, ці програми є також файловими менеджерами, тобто дозволяють переглядати як інформацію на локальних дисках, так і точно також на віддалених і виконують функції копіювання інформації з віддаленого диска на локальний диск.

Інтерактивне спілкування
Інтерактивне спілкування – це обмін повідомленнями в режимі реального часу. В залежності від програм спілкування може виконуватися шляхом передавання голосу, відео зображення чи тексту. Для участі в голосовій конференції необхідно мати мікрофон і динаміки, для відео конференції – ще й відеокамеру. Для функціонування повноцінного інтерактивного спілкування необхідні наступні компоненти:

• Сервер – програма, яка приймає повідомлення від клієнта, обробляє інформацію в ньому і відправляє їх за потрібною адресою. Працює на віддаленому комп’ютері в мережі.

• Клієнт – програма, яка відправляє повідомлення на сервер для інших абонентів та приймає повідомлення від них. Працює на локальному комп’ютері кожного співбесідника. • Мережа – середовище, в якому передаються повідомлення. Це може бути, наприклад, Інтернет або локальна мережа на основі протоколу TCP/IP.

Основні види інтерактивного спілкування:

1. Інтернет-пейджер – це програма для інтерактивного спілкування двох користувачів. В 1996 році чотири ізраїльських програмісти створили компанію Mirabilis, за допомогою якої була створена служба ICQ (I Seek You). Служба забезпечує визначення факту перебування користувача в мережі в даний момент, встановлення з’єднання з ним, відправлення та отримання повідомлень і файлів тощо. Найпопулярнішими програмами-клієнтами є: 

1.     ICQ 

2.     ICQ Lite 

3.     Miranda 

4.     Skype

2. Чат (chat – розмова, бесіда) – інтерактивне спілкування декількох осіб. Служба IRC (Internet Relay Chat – почергова розмова в Інтернет) забезпечує спілкування користувачів у рамках обраного каналу. Усі повідомлення, відправлені до каналу, відразу ж на ньому й відображаються. Найпопулярнішими програмами-клієнтами в службі IRC є: 

1.     mIRC 

2.     Microsoft Chat 

3.     Поняття миттєвого повідомлення.

Миттєві повідомлення або повніше система обміну миттєвими повідомленнями (англ. Instant messenging, скорочено IM) —телекомунікаційна служба для обміну текстовими повідомленнями між комп'ютерами або іншими пристроями користувачів через комп'ютерні мережі (як правило через інтернет). Зазвичай і від початку, це були невеликі текстові повідомлення. Але з розвитком у систему були додані й інші функції, такі як передавання файлів, зображень, звукових сигналів та повідомлень, відео, а також здійснення спільних дій, таких як малювання або ігри.

Для користування цим видом комунікації необхідна клієнтська програма. Клієнтську програму системи миттєвих повідомлень часто називають інтернет пейджером або месенджером.

Відмінність миттєвих повідомлень від, наприклад, електронної пошти тут в тому, що обмін повідомленнями відбувається в реальному часі. При відправлені повідомлення по електронній пошті, повідомлення зберігається у поштовій скриньці на сервері. Для того, щоб отримати повідомлення, отримувач повинен сам перевірити свою поштову скриньку і забрати їх. У інтернет пейджерах зв'язок між користувачами утримується постійно і відправлене повідомлення одразу передається користувачу.

Обмін повідомленнями може бути або між двома, або між декількома співрозмовниками (конференція, чат).

Система миттєвих повідомлень працює за деяким протоколом. Протоколи бувають серверні або безсерверні. Найпоширенішими є серверні протоколи, коли месенджери не працюють самостійно, а підключаються до центрального комп'ютера мережі обміну повідомленнями, який називають сервером. Тому месенджери й називають клієнтами (клієнтськими програмами). 

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Уроки інформатики для 10-го класу
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
15 грудня 2016р., 12:05 AM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 11504

Опитування Чи брали Ви участь в дистанційному навчанні?
Мені це нецікаво 51
Ні, але хочу спробувати 155
Так, в ролі тьютора (студента) 180
Всього голосів: 386
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...