«Сучасні педагогічні технології»
Полякова Г.М.
Надіслав: Чабан Наталья (27 вересня 2006р.)
Анотація

Засвоєння курсу базується на теоретичних засадах загального курсу педагогіки, вікової фізіології, психології, мистецтвознавстві.

В процесі опанування курсу студенти мають ознайомитися з законами перебігу інноваційних технологій, історією розвитку та сучасною класифікацією педагогічних технологій, проаналізувати педагогічний спадок вітчизняних та світових майстрів педагогічної науки і практики, визначити можливі шляхи використання отриманих знань у власній педагогічній практиці з урахуванням особливостей процесу навчання дітей мистецтву та здійснення розвитку здібностей дітей у сфері художньо –творчої діяльності., особливу увагу приділити пошуку шляхів ефективної роботи з обдарованими дітьми, створенню умов для їхнього активного виявлення власних здібностей та розвитку активної дієвої позиції у застосуванні можливостей мистецтва у вихованні молоді.

«Сучасні педагогічні технології»

Міністерство освіти і науки України

Херсонський державний університет

 

 

 ЗАТВЕРДЖУЮ

Перший проректор,

_________ О.В.Мішуков

«___» _____________2006

 

 

 

 

 

 

 

Програма з дисципліни

«Сучасні педагогічні технології»

 

Факультет культури і мистецтв

Кафедра української художньої культури

 

 

Спеціальності:

7.010103. ПМСО. Образотворче мистецтво

7.010103. ПМСО. Хореографія

7.010103. ПМСО. Музика

Курс 5

Форма навчання – денна, заочна

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон 2006

Програма розроблена:

Поляковою Галиною Миколаївною, кандидатом педагогічних наук, доцентом

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв

 

 

 

 

Протокол № 1 від 20 вересня 2006 р.

 

 

 

 

 

 

Голова комісії ___________________ доцент Полякова Г.М.


Пояснювальна записка

 

Мета курсу . Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки і практики вивчення і впровадження нових методів навчання та виховання молоді.  За своїм змістом , формами та методами роботи освіта не є незмінним, закостенілим феноменом. На сучасному етапі все помітнішим стає те, що традиційна школа, орієнтована на передачу знань, умінь і навичок,  не встигає за темпами їх нарощування, недостатньо розвиває здібності, необхідні для самовизначення у сучасному світові, виявляє несформованість у сучасного випускника ціннісного ставлення до власного розвитку та освіти. Подолання кризи можливо за умов інтенсивного реформування освітянської галузі на принципах нового підходу до ролі знань та  процесів навчання та виховання дітей в умовах сучасного суспільства. Вивченню цих нових умов, аналізу сучасних інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу, особливо при вивченні дисциплін мистецького спрямування, присвячено курс «Сучасні педагогічні технології».

 

         Основні завдання курсу полягають в наступному:

-         розкрити сутність інноваційних тенденцій розвитку сучасної освіти;

-         охарактеризувати пе6дагогічну технологію як науку про педагогічну майстерність та вказати на перспективність використання її на практиці;

-         ознайомити з системними, модульними та локальними педагогічними технологіями на прикладі практичної діяльності провідних педагогів сучасності4

-         сформувати розуміння важливості використання інноваційних підходів у власній педагогічній діяльності молодих вчителів як засобу професійного становлення.

В процесі опанування курсу студенти мають ознайомитися з законами перебігу інноваційних технологій, історією розвитку та сучасною класифікацією педагогічних технологій, проаналізувати педагогічний спадок вітчизняних та світових майстрів педагогічної науки і практики, визначити можливі шляхи використання отриманих знань у власній педагогічній практиці з урахуванням особливостей процесу навчання дітей мистецтву та здійснення розвитку здібностей дітей у сфері художньо –творчої діяльності., особливу увагу приділити пошуку шляхів ефективної роботи з обдарованими дітьми, створенню умов для їхнього активного виявлення власних здібностей та розвитку активної дієвої позиції у застосуванні можливостей мистецтва у вихованні молоді.

Засвоєння курсу базується на теоретичних засадах загального курсу педагогіки, вікової фізіології, психології, мистецтвознавстві.


Програма курсу

 

Назва теми

Всього годин

Лекц. Год.

 Сам

год

Тема 1. Педагогічна інноватика у структурі наукового знання

4

2

2

Тема 2. Поняття про педагогічні технології та їх ознаки

6

2

4

Тема 3. Аналіз системних інноваційних технологій: «Будинок вільної дитини » М.Монтессорі, антропософські школи, школа успіху і радості, школа діалогу культур, технології розвивального навчання

20

4

16

Тема 4. Модульні та локальні інноваційні педагогічні технології: технології раннього навчання, технології розвитку творчої особистості

20

4

16

Тема 5. Інноваційна діяльність педагога

4

2

2

Разом

54

14

40

 

 

Змістовні модулі учбового курсу

 

Лекційний модуль

Тема 1. Педагогічна інноватика у структурі наукового знання

Інноваційні тенденції розвитку сучасної освіти. Гуманістична спрямованість освітніх інноваційних процесів. Поняття про педагогічну інноватику, її структура, класифікація. Основні закони перебігу інноваційних педагогічних процесів, принципи управління ними, структура та динаміка розвитку. Типи структур інноваційних процесів – діяльнісна, суб'єктна, рівнева. Умови ефективності інноваційних процесів в сфері мистецької освіти.

 

Тема 2.  Поняття про педагогічні технології та їх ознаки

Сутність поняття педагогічна технологія, технологія як наука про майстерність. Історичні аспекти педагогічної технології. Сутність  та особливості педагогічної технології – освітня технологія, педагогічна технологія, технологія навчання (виховання, управління педагогічним процесом). Класифікація педагогічних технологій: за рівнем застосування, за провідним чинником психічного розвитку, за філософською освновою, за науковою концепцією засвоєння досвіду, за ставленням до дитини, за типом організації та управління пізнавальною діяльністю. Головні ознаки педагогічної технології.

 

Тема 3. Аналіз системних інноваційних технологій: «Будинок вільної дитини » М.Монтессорі, антропософські школи, школа успіху і радості, школа діалогу культур, технології розвивального навчання

Сутність поняття системні педагогічні технології. Реалізація на практиці окремих системних технологій: Будинок вільної дитини (педагогічна діяльність М.Монтесоррі, концептуальні засади педагогічної технології, особливості змісту), антропософські школи(педагогічний спадок Р.Штейнера, концептуальні засади вальдорфської педагогіки, особливості її змісту), школа успіху і радості (педагогічний доробок С.Френе, концептуальні засади та особливості змісту педтехнології), школа діалогу культур (педагогічна теорія В.Біблера, її втілення в методику роботи «Школи діалогу культур»), технології розвивального навчання (історико-педагогічний аналіз, педагогічні технології Занкова, Ельконіна, Давидова тощо).Реалізація технологій в умовах навчання мистецьким дисциплінам, втілення в досвід роботи українських шкіл.

 

Тема 4. Модульні та локальні інноваційні педагогічні технології: технології раннього навчання, технології розвитку творчої особистості

Поняття модульних технологій. Характеристика технології раннього навчання М.Зайцева, Г.Домана. Концептуальні положення технології розвитку творчої особистості, характеристика основних методів. Педагогічні технології в системі навчання предметам художньо-естетичного циклу. Творчі лабораторії в освітніх закладах. Трансформація модульних педагогічних технологій в освітній галузі «Мистецтво».

 

Тема 5. Інноваційна діяльність педагога

Значення інноваційної педагогічної діяльності для розвитку системи сучасної освіти та професійного становлення вчителя. Педагогічний досвід та його співвідношення з педагогічною інновацією. Анти інноваційні бар'єри у професійній діяльності педагога та шляхи їх подолання. Рівні готовності педагога до інноваційної діяльності, її структура, динаміка. Державні документи, що регламентують здійснення інноваційної освітньої діяльності.

 

Модуль самостійної роботи

-         за матеріалами педагогічної періодики дібрати інформацію про сучасні інноваційні технології, які застосовуються у навчально-виховних закладах України;

-         підготувати доповідь про використання педагогічних технологій у процесі навчання дисциплінам художньо-естетичного циклу (відповідно напряму фахової підготовки);

-         підготувати порівняльну таблицю визначальних характеристик різних педагогічних технологій за такою схемою

-                     Назва

Мета

Особливості

Роль педагога

Форми організації освітнього процесу

-                      

-                      

-                      

-                      

-                      

Підсумкова тека змістовного модулю

 

Контроль проводиться за письмовими завданнями та поданими звітами про результати самостійної роботи.

На письмову роботу виносяться завдання: знання основних термінів, розуміння концептуальних положень найбільш відомих педагогічних технологій, знання про можливості використання педагогічних технологій у процесі власної педагогічної діяльності.

 

Список рекомендованої літератури

 

1.     Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. – М., 1989.

2.     Бех I. Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – К., 1998.

3.     Бех І. Принципи інноваційної освіти// Освіта і управління.-2005.-Т.8.-Число 3-4.- С.7-21.

4.     Библер В. С. Школа диалога культур // Сов. педагогика. – 1988. – № 4,11.

5.     Бондарева К. I., Козлова О. Г. Педагогічний аналіз інноваційної діяльності вчителя: Науково-методичний посібник. – Суми, 2001.

6.     Буркова Л. Технології в освіті // Рідна школа. – 2001. – № 2.

7.     Ващенко Л.М. Методика оцінювання інноівційних змін в освіті // Соц.педагогіка. – 2006.- №1. – С.20-23.

8.     Воспитание чувств у детей по методу Марии Монтессори: Дидактический материал / Сост. и ред. 3. Н. Борисова, Р. А. Семерникова. – К., 1995.

9.     Джуринский А. Н. Зарубежная школа: история и современность. – М., 1992.

10. Дичківська І. Розвивальна роль дидактичного матеріалу в педагогічній системі М. Монтессорі //Дошкільне виховання. – 1998. – № 4.

11. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології:Навчальний посібник.- К.:Академвидав, 2004. – 352 с.

12. Дичковская И. Н., Пониманская Т. И. Воспитание для жизни: образовательная система М. Монтессори. – М., 1996.

13. Жерносек І. Педагогічний досвід: головні ознаки і критерії // Рідна школа. – 1999. – № 9.

14. Зязюн І. А. Освітні технології у вимірах педагогічної рефлексії // Світло. – 1996. – № 1.

15. Ионова Е. Н. Вальдорфская педагогика: теоретико-методологические аспекты. – Харьков, 1997.

16. Іонова О. М. Зміст вальдорфської освіти – засіб розвитку особистості учня // Рідна школа. – 1999. – № 7–8.

17. Іонова О. М. Організація навчально-виховного процесу за вальдорфською методикою //Джерело педагогічної майстерності. –1996. – №15.

18. Йена-план П. Петерсена // Новые пути зарубежной педагогики / Под ред. С. В. Иванова, Н. Н. Иорданского. – М., 1927.

19. Карлгрен Ф. Воспитание к свободе: Педагогика Рудольфа Штейнера / Пер. с нем. – М., 1992.

20. Кларин М. В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. – М., 1994.

21. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе. – М., 1989.

22. Куликова С.В. Взаимоотношение традиций и инноваций как методологический ориентир исследования инновационных процессов// Пед.образование и наука. – 2005. - №1. – С. 47 – 54.

23. Лаврентьева Г. П. Вальдорфський дитячий садок//Дошкільне виховання. – 1998. – № 6.

24. Макрідіна Л. О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності: ТРВЗ-педагогіка // Початкова школа. – 1995. – № 7.

25. Меерович М. И., Глазунова М. А., Шрагина Л. И. ТРИЗ – педагогика и учитель будущего // Постметодика. – 2000. – № 5.

26. Меерович М. И., Шрагина Л. И. Педагогика творчества: возможности ТРИЗ как образовательной технологии // Школьные технологии. –1997. – № 1.

27. Монтессори М. Метод научной педагогики, применяемый к детскому воспитанию в Домах ребенка. – М., 1993.

28. Монтессори М. Самовоспитание и самообучение в начальной школе. – М., 1993.

29. Освітні технології/ За заг. ред. О. М. Пехоти. – К., 2001. – С. 91–108.

30. Паламарчук В. Інновації в сучасній освіті // Завуч.-2006.-№10.-С.1-4.

31. Паламарчук В. Ф. Педагогічні інновації: міфи та реалії // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2002. – № 3.

32. Підготовка майбутнього вчителя до впролвадження педагогічних технологій:Навч.посіб ./ О.М.Пєхота та ін. – К.:В-во А.С.К., 2003.- 240 с.

33. Підласий І. П., Підласий А. І. Педагогічні інновації // Рідна школа.–1998. – № 12.

34. Помелов В. Б. Петер Петерсен и его «Йена-план» // Педагогика. – 1997. – № 3.

35. Попова О. В. Становлення і розвиток інноваційних педагогічних ідей в Україні у XX столітті. – Харків, 2001.

36. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості вчителя. – К., 1994.

37. Сластенин В. А., Подымова Л. С. Педагогика: инновационная деятельность. – М., 1997.

38. Слободчиков В.И. Инновационное образование //Шк.технологии.-2005.-№2.-С.4-12.

39. Сухомлинська О. В. С. Френе і В. Сухомлинський: спільне й відмінне у вихованні // Шлях освіти. – 1996. – № 2.

40. Уявлення про інтелект дитини варто змінити: Методика Зайцева // Освіта. – 1994. – № 78–79.

41. Хуторский А.В. Методологические основания педагогической инноватики // Шк.технологии. – 2005.- №4. – С.16-20.

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
«Сучасні педагогічні технології»
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
19 грудня 2013р., 3:06 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 16951

Опитування Яким ресурсом системи "Херсонський Віртуальний Університет" Ви найчастіше користуєтеся?
відкритої групою 79
групою дистанційного навчання 116
е - бібліотекою 99
Всього голосів: 294
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...