Робоча программа 2015-16 з дисципліни"Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол" (ФВ)
Гунченко Валерій Віталійович, Стрикаленко Євген Андрійович
Надіслав: Третьяков Александр (8 жовтня 2015р.)
Факультет фізичного виховання та спорту :: Кафедра олімпійського та професійного спорту
Анотація

Робоча програма з дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол.» для студентів за напрямком підготовки 6.010201. Фізичне виховання

Мета курсу: полягає в набутті теоретичних знань з історії розвитку волейболу, сучасного стану волейболу в світі, в Україні, вивчені офіційних правил гри, організації змагань з волейболу, оволодінні технічними діями в захисті та нападі, тактикою гри, вивчені засобів та методів навчання та удосконалення техніки та тактики гри у волейбол. При вивчені дисципліни студенти оволодівають практичними навичками тренера з волейболу, виконують обов’язки судді з волейболу та організатора змагань з волейболу.

На прикладі волейболу студенти отримують знання з методики навчання і тренування спортсменів, як початківців так і високої кваліфікації, набувають організаційний досвід.

З метою створення основ тренерської майстерності, для підготовки дослідника-новатора, розвитку пізнавальних інтересів майбутнього фахівця до навчальних планів введено дисципліну – спортивні ігри і методика викладання (волейболу).

Завдання курсу:

  • Теоретичні: вивчити технічні прийоми і методики початкового навчання та тренування в умовах, наближених до практичних занять; повідомлення основних теоретичних відомостей з історії волейболу, офіційних правил гри, техніки гри, індивідуальних, групових та командних тактичних дій як в захисті так і нападі, системи підготовки спортсменів на початковому етапі та на етапах спортивного удосконалення, організації та проведенні змагань, організації та проведення секційних занять з волейболу в дитячо-юнацьких спортивних школах та інше;
  • Практичні: вивчати та удосконалювати техніку і тактику волейболу, опановувати методику навчання та тренування, сприяти розвитку рухових здібностей студентів.
  • Перелік знань та умінь студентів. Під час вивчення даної дисципліни студент повинен знати історію виникнення, розвитку та сучасний стан волейболу в світі, класифікацію технічних дій в захисті та нападі, індивідуальні, групові та командні тактичних взаємодії у волейболі, офіційні правила гри у волейбол, методику суддівства, організацію та методику проведення змагань з ігрових видів спорту, організацію проведення уроків з фізичної культури з розділу «Волейбол» в загальноосвітніх школах, вікові особливості роботи з дітьми в загальноосвітніх школах та спортивних секціях, техніку безпеки під час проведення занять в ігрових залах.
  • Практична частина вивчення дисципліни передбачає набуття вмінь виконувати різні технічні елементи та прийоми гри, що знаходить відображення в складанні комплексів завдань на лабораторних заняттях, організовувати та проводити, як окремі частини навчальних та тренувальних занять так і все заняття в цілому, виконувати обов’язки судді на майданчику та судді за столиком при суддівстві змагань з волейболу. В ході вивчення дисципліни студенти повинні вміти складати конспекти уроків та проводити заняття з учнями середніх та старших класів.
  • Міждисциплінарні зв’язки. Вивчення дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання» передбачає тісний взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами: легка атлетика, гімнастика, рухливі ігри, теорія та методика фізичного виховання, анатомія людини, фізіологія людини, біологія тощо.
План
Опис навчальної дисципліни
Структура навчальної дисципліни
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
         Зміст змістовних модулей
         Література
Методи навчання та контролю
Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів – 4,5

01.02. Фізичне виховання, спорт, здоров’я людини

Нормативна

6.010201. Фізичне виховання

Модулів – 4

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 4

2

2

Загальна кількість годин денна форма навчання – 135 (50+85), заочна форма навчання 135 (16-119)

3

3

Лекції

Тижневих годин на денній формі навчання:

аудиторних – 2 – 6 год.

самостійної роботи студента -

Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр

2 год.

- год.

2 год.

2 год.

Практичні, семінарські

- год.

4 год.

- год.

10 год.

Лабораторні

18 год.

- год.

28 год.

- год.

Самостійна робота

40 год.

56 год.

45 год.

63 год.

Вид контролю: залік (5) денна,  диф.залік (5) заочна

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить:

для денної форми навчання – 20/40 год.(2-й) 14,8%; 30/45 год.(3-й) 22%;

для заочної форми навчання – 4/56 год.(2-й) 2,9%; 12/63 год.(3-й) 8,8%.

Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

С.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1. «Основи навчання техніки гри у волейбол»

Тема 1. Історія виникнення волейболу

2

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

2

Тема 2. Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

6

 

 

2

 

4

6

 

 

 

 

6

Тема 3. Методика навчання техніки прийому м’яча знизу

6

 

 

2

 

4

6

 

 

 

 

6

Тема 4. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

6

 

 

2

 

4

6

 

 

 

 

6

Тема 5. Методика навчання техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

6

 

 

2

 

4

8

 

2

 

 

6

Тема 6. Методика навчання техніки гри в атаці в зонах та  блокування

6

 

 

2

 

4

6

 

 

 

 

6

Разом за змістовим модулем 1

32

2

 

10

 

20

34

 

2

 

 

32

Змістовий модуль 2. «Методика вдосконалення техніки гри у волейбол»

Тема. 1. Методика удосконалення стійок, пересувань, перекочувань та техніки прийому м`яча двома руками знизу

7

 

 

2

 

5

6

 

 

 

 

6

Тема 2. Методика удосконалення передачі м’яча двома руками зверху

7

 

 

2

 

5

6

 

 

 

 

6

Тема 3. Методика удосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

7

 

 

2

 

5

8

 

2

 

 

6

Тема 4. Методика удосконалення техніки гри в атаці в зонах та техніки ьлокування

7

 

 

2

 

5

6

 

 

 

 

6

Разом за змістовим модулем 2

28

-

 

8

 

20

26

 

2

 

 

24

Змістовий модуль 3. «Методика навчання тактичних дій у волейболі»

Тема 1. Правила гри у волейбол

7

2

 

 

 

5

8

2

2

 

 

4

Тема 2. Основи техніки гри у волейбол

2

 

 

 

 

2

6

 

 

 

 

4

Тема 3. Основи тактики гри у волейбол

4

 

 

2

 

2

6

 

2

 

 

4

Тема 4. Методика навчання групових та командних дій у захисті

4

 

 

2

 

2

6

 

 

 

 

4

Тема 5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Тема 6. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Тема 7. Методика навчання групових та командних дій у нападі

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Тема 8. Методика навчання командним тактичним діям за системою 4-2, 3-3, 5-1

6

 

 

2

 

4

6

 

2

 

 

4

Тема 9. Методика навчання тактичним діям з групового блокування

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Разом за змістовим модулем 3

39

2

 

14

 

23

44

2

6

 

 

36

Змістовий модуль 4. «Методика викладання волейболу в ЗОШ»

Тема 1. Особливості організації та проведення занять з волейболу

4

 

 

 

 

2

6

 

2

 

 

4

Тема 2. Рухливі ігри та естафети з елементами волейболу

4

 

 

2

 

2

5

 

2

 

 

3

Тема 3. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

2

 

 

2

 

4

2

 

 

 

 

2

Тема 4. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

2

 

 

2

 

2

2

 

 

 

 

2

Тема 5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Тема 6. Методика навчання групових дій у захисті та групових дій у нападі

4

 

 

2

 

2

4

 

 

 

 

4

Тема 7. Методика навчання діям зв’язуючого гравця та групового блокування

4

 

 

2

 

4

4

 

 

 

 

4

Тема 8. Методика навчання командним тактичним діям за системою 4-2, 3-3, 5-1.

2

 

 

2

 

4

4

 

 

 

 

4

Разом за змістовим модулем 4

36

 

 

14

 

22

31

 

4

 

 

27

Усього годин

135

4

 

46

 

85

135

2

14

 

 

119

 

ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ

Програма курсу призначена для студентів факультету фізичного виховання та спорту, де готують тренерів з видів спорту, керівників спортивних секцій з волейболу для роботи в ДЮСШ, вищих та середніх учбових закладах.

Вивчення дисципліни передбачає:

  • виховання у студентів високих моральних, вольових та фізичних якостей;
  • збереження та укріплення здоров’я студентів, сприяння правильному формуванню і всебічному розвитку організму;
  • удосконалення спортивної майстерності студентів;
  • поглиблення професійно-прикладної підготовки студентів з урахуванням особливостей майбутньої трудової діяльності;
  • набуття студентами необхідних навичок суддівства, організації та проведення змагань з волейболу.

В програму з дисципліни “Спортивні ігри і методика викладання (волейбол)” включені теоретичний, практичний, лабораторний та самостійний модулі. Заняття теоретичного розділу програми передбачають поглиблення та розширення знань з теорії і методики підготовки волейболістів, плануванню, класифікації тактики гри в волейбол, аналізу і контролю індивідуальної підготовки, самоконтролю.

Практичні заняття проводяться у відповідності з програмним матеріалом по волейболу.

Графік розподілення програмного матеріалу на учбовий рік будується з урахуванням специфіки волейболу, учбово-спортивної бази та кліматичних умов. Для контролю та спостереженням за динамікою фізичної, тактичної, технічної і психічної і психологічної підготовленості студентів. Програмою на кожен рік навчання передбачено виконання контрольних вправ і нормативів, розроблених кафедрою олімпійського та професійного спорту.

Програма передбачає вивчення курсу „Спортивні ігри з методикою викладання (волейбол)” по наступним змістовним модулям:

  1. Основи навчання техніки гри у волейбол
  2. Методика вдосконалення техніки гри у волейбол.
  3. Методика навчання тактичних дій у волейболі
  4. Методика викладання волейболу в ЗОШ.
Зміст змістовних модулей

Змістовний модуль № 1

Тема: Основи навчання техніки гри у волейбол

Лекційний модуль

2

1. Історія виникнення волейболу

2

Практичний модуль

-

Лабораторний модуль

10

1. Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

2

2. Методика навчання техніки прийому м’яча знизу (однією та двома руками)

2

3. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

2

4. Методика навчання техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

2

5. Методика навчання техніки гри в атаці в зонах та блокування

2

Модуль самостійної роботи

20

1 Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

4

2. Методика навчання техніки прийому м’яча знизу (однією та двома руками

4

3. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

4

4. Методика навчання техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

4

5. Методика навчання техніки гри в атаці в зонах та блокування

4

 

 

Змістовний модуль № 2

Тема: Методика вдосконалення техніки гри у волейбол

Лекційний модуль

-

Практичний модуль

-

Лабораторний модуль

8

1. Методика вдосконалення стійок, пересувань та перекочувань та техніки прийому м’яча двома руками знизу

2

2. Методика вдосконалення передачі м’яча двома руками зверху

2

3. Методика вдосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

2

4. Методика вдосконалення техніки гри в атаці в зонах та техніки блокування

2

Модуль самостійної роботи

20

1. Методика вдосконалення стійок, пересувань та перекочувань та техніки прийому м’яча двома руками знизу

5

2. Методика вдосконалення передачі м’яча двома руками зверху

5

3. Методика вдосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

5

4.  Методика вдосконалення техніки гри в атаці в зонах та техніки блокування

5

 

 

Змістовний модуль № 3

Тема: Методика навчання тактичних дій у волейболі

Лекційний модуль

2

1. Правила гри у волейбол

2

Лабораторний модуль

14

1. Основи тактики гри у волейбол

2

2. Методика навчання групових та командних дій у захисті

2

3. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

4. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця

2

5. Методика навчання групових та командних дій у нападі

2

6. Методика навчання командних тактичних дій за системою 4-2, 3-3, 5-1

2

7. Методика навчання тактичним діям з групового блокування

2

Модуль самостійної роботи

23

1. Правила гри у волейбол

5

2. Основи техніки гри у волейбол

2

3. Основи тактики гри у волейбол

2

4. Методика навчання групових та командних дій у захисті

2

5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

6 Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця

2

7. Методика навчання групових та командних дій у нападі

2

8. Методика навчання командних тактичних дій за системою 4-2, 3-3, 5-1

4

9. Методика навчання тактичним діям з групового блокування

2

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль № 4

Тема: Методика викладання волейболу в ЗОШ

Лекційний модуль

2

 

1. Особливості організації та проведення занять з волейболу

2

 

Лабораторний модуль

14

 

1. Рухливі ігри та естафети з елементами волейболу

2

2. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

2

3. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

2

4. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

5. Методика навчання групових та командних дій у нападі

2

6. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця та навчання групового блокування

2

7. Методика навчання командних тактичних дій за системою 4-2, 3-3, 5-1

2

Модуль самостійної роботи

22

 

1. Особливості організації та проведення занять з волейболу

2

 

2. Рухливі ігри та естафети з елементами волейболу

2

3. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

4

4. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

2

5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

6. Методика навчання групових та командних дій у нападі

2

7. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця та навчання групового блокування

4

8. Методика навчання командних тактичних дій за системою 4-2, 3-3, 5-1

4

 
Література
1. Аверин И.В. Специальная подготовка волейболиста // Спорт в школе. - 2000. - N 11-12. - С.9-16

2. Ахмеров Э.К. Волейбол для начинающих. - Минск: Полымя, 1985

3. Беляев А.В. Методика воспитания физических качеств волейболистов: Метод. разраб. для слушателей ФПК и студентов ГЦОЛИФКа / ГЦОЛИФК. - М., 1990

4. Булдаков Л., Никитин Л. Шесть в защите – шесть в нападении: Волейбол на олимпиадах. – М.: Сов.Россия, 1979. – 112 с., ил

5. Волейбол. Гандбол. Баскетбол.: Орг. и проведение соревнований по упрощенным правилам. / СибГАФК. - Омск, 1998

6. Волейбол. Правила змагань. – К.: Здоров’я, 1973. – 47 с.

7. Волейбол: Учеб. для вузов / Беляев А.В., Савин М.В. - М.: СпортАкадемПресс, 2002

8. Волейбол: учебник для ин-тов физ. культ./Под. ред. Ю.Н. Клещева, А.Г. Айриянца. – 3-е изд., испр., доп. – М.: Фис, 1985 г., 270с., ил.

9. Волейбол. Учебник для спортивных факультетов / Под ред. А.Г.Айприянца. – М.: ФиС, 1968. – 211 с.

10. Волейбол. Учебник для физ.институтов / Под ред. А.Г.Айприянца. – 2-е изд., доп. – М.: ФиС, 1976. – 230 с., ил.

11. Губенко Л.Организация и судейство соревнований по волейболу. – М.: ФиС, 1988. – 112 с., илл.

12. Джаркешев З.А. Игра в волейбол начинается в школе / Джаркешев З.А., Ильющенко К.В. - Алма-Ата: Мектеп, 1987

13. Демчишин А.П., Пилипчук Б.С. Підготовка волейболістів. - К.: Здоров’я, 1979. – 109 с.

14. Дукальская А.В. Методика организации, проведения и судейства соревнований по волейболу: Учеб. пособие / Центр физ. культуры и олимп. подгот. / Дукальская А.В., Зенович А.В. - Ростов н/Д.: РГПУ, 2000

15. Железняк Ю.Д. К мастерству в волейболе. М., “Физкультура и спорт”, 1978.

16. Железняк Ю.Д. Юный волейболист: Учеб. Пособие для тренеров. - М.: Фис, 1988. – 192 с., ил.

17. Железняк Ю.Д., Слупский Л.Н. Волейбол в школе: Пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1989. – 128 с.: ил

18. Железняк Ю.Д. Волейбол: Учеб. для ин-ов физ. культуры: Допущен Гос. ком. СССР по физ. культуре и спорту / Железняк Ю.Д., Ивойлов А.В. - М.: Фис, 1991

19. Желєзняк Ю.Д., Клещев Ю.Н., Чехов О.С. Подготовка юных волейболистов. Уч.пос. для тренеров детских и юношеских спортивных коллективов. – 2-е изд., испр. И доп. – М.: ФиС, 1967. – 294 с.

20. Затворницкий Ю.Г., Федюшин К.Е., Хапко В.Е. Методические рекомендации по моделированию учебно – тренировочного процесса юных волейболистов. К.: 1987. – 19 с.

21. Ивойлов А.В. Волейбол: очерки по биомеханике и методике тренировки. – М.: Физкультура и спорт, 1981. – 152 с., ил.

22. Ивойлов А.В. Волейбол.- Минск: Вышэйш. шк., 1985. – 262 с.

23. Клещев Ю.Н., Фурманов А.Г. Юный волейболист. – М.: Фис, 1979. – 231 с. с ил.

24. Книжников А.Н., Книжников Н.Н. Волейбол. История развития, методика организации, проведения и судейства соревнований: Учебно – методическое пособие для учителей физ.кул., студентов вузов, тренеров и судей по волейболу/ Отв. Ред. М.В. Беккер. – Нижневартовск, 2000 – 190 с. – илл.

25. Маслов В.Н. Педагогические наблюдения в процессе оценки игровой деятельности волейболистов. – Днепропетровск: Б. и., 1983.

26. Матвеев Л.П. Основи спортивной тренировки. Учебное пособие для институтов физкультуры. – М.: ФиС, 1974. – 271 с.

27. Оинума С. Уроки волейбола. Пер. с яп./ Предисл. Чехова О.С. – М.: ФиС, 1985. – 112 с., ил.

28. Піменов М.П. Волейбол. Спеціальні вправи. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2001. – 196 с.

29. Платонов В.М., Булатові М.М.Фізична підготовка спортсменів. Навчальний посібник для студентів вузів. – К.: Олімпійська література, 1995. – 320 с.

30. Платонов В.Н. Теория и практика спортивной тренировки. Учебное пособие для институтов физической культуры. – К.: Высшая школа, 1984. – 352 с.

31.Спортивные  подвижные игры. Учебне пособие для техникумов физкультуры / Под ред. П.А.Чумакова. – М.: ФиС, 1970. – 392 с.

32. Спортивные игры. Учебник для студентов пед. институтов по специальности «Физическое воспитание» / Под ред. В.Д.Ковалева. – М.: просвещение, 1988. – 304 с.

33. Хапко В.Е., Белоус В.И. Волейбол. – К.: Рад.шк., 1988. – 112 с.

Методи навчання та контролю

Методи навчання

 

При вивченні дисципліни відбувається комплексне використання різноманітних методів організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності студентів та методів стимулювання і мотивації їх навчання, що сприяють розвитку творчих засад особистості майбутнього фахівця в галузі фізичного виховання та спорту з урахуванням індивідуальних особливостей учасників навчального процесу й спілкування.

З метою формування професійної компетенції широко впроваджуються інноваційні методи навчання, що забезпечують комплексне оновлення традиційного педагогічного процесу. Це, наприклад, комп’ютерна підтримка навчального процесу, впровадження інтерактивних методів навчання.

 

Методи контролю

Педагогічний контроль здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю.

Використовуються наступні методи контролю (усний, письмовий, тестовий, практичний), які мають сприяти підвищенню мотивації студентів-майбутніх фахівців (вчителів фізичної культури, тренерів з виду спорту) до навчально-пізнавальної діяльності. Відповідно до специфіки фахової підготовки перевага надається усному, тестовому  та практичному контролю, які відбуваються під час семестрового вивчення дисципліни.

Варіанти тестових завдань, ключі відповідей, залікові вправи та питання для усних відповідей представлені в розділі «Завдання для поточного контролю» навчально-методичного комплексу дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол.».