Історія хореографічного мистецтва 3 курс
Фелющенко І.В.
Надіслав: Чабан Наталья (27 вересня 2006р.)
Анотація

Програма курсу призначена для професійної підготовки студентів факультету культури і мистецтв спеціальності “ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: народно-сценічна та сучасна хореографія” для поглибленого освоєння спеціальності майбутніх вчителів хореографії.

Мета курсу: ввести студента у світ хореографічного мистецтва, сформувати в нього готовність та здатність до самостійного засвоєння досягнень хореографічного мистецтва, сприяти всебічному розвитку особистості студента.

Історія хореографічного мистецтва 3 курс

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Херсонський державний університет

 

 

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Перший проректор,

 ________________професор О.Мішуков

“_______”_____________2006 р.

 

 

 

 

 

Програма

курсу “Історія хореографічного мистецтва”

 

Факультет             культури і мистецтв

 

Кафедра              української художньої культури

 

Спеціальність         

“ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура, народно-сценічна та сучасна хореографія”

 

Курс                               ІІІ

 

Форма навчання          денна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон – 2006


Програма розроблена:

 

Фелющенко Інна Василівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв

 

                                               Протокол     від       вересня 2006 року

 

 

 

 

                                     Голова комісії _____________доц. Г. Полякова  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Пояснювальна записка

Програма курсу призначена для професійної підготовки студентів факультету культури і мистецтв спеціальності “ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: народно-сценічна та сучасна хореографія” для поглибленого освоєння спеціальності майбутніх вчителів хореографії.

Мета курсу:  ввести студента у світ хореографічного мистецтва, сформувати в нього готовність та здатність до самостійного засвоєння досягнень хореографічного мистецтва, сприяти всебічному розвитку особистості студента.

Завдання курсу:

- методичні - засвоєння основних методів (історико-культурного, порівняльного та проблемного) та принципів (об'єктивності, історизму) викладання курсу;

- пізнавальні - вивчення загальних закономірностей та особливостей розвитку хореографічного мистецтва, його становлення та етапи розвитку;

- практичні - вивчення хореографічної діяльності балетмейстерів усього світу та різноманітних проявлянь художнього генія різних народів і націй в період конкретної історичної епохи та аналіз їх.

На сучасному етапі вітчизняна та зарубіжна педагогіка мету підготовки фахівців вбачає в адаптації людини до умов постіндустріального суспільства з урахуванням жорстокої конкуренції на різних рівнях соціуму та суспільства. Водночас беруться до уваги історико-культурні проблеми, що загрожують людству нині й не зникнуть у майбутньому. Особливого забарвлення у сучасному суспільстві набула проблематика духовно-морального характеру, розв'язати питання якої та дослідити важливу суть допомагає курс “Історія хореографічного мистецтва”. Загальний рівень населення пострадянської України пережив певну культурну революцію і змінив спрямованість розвитку. Проблеми культурного росту використовуються, як належний приклад, при викладанні різних курсів, однак вагомих зрушень в їх вивченні та практичному застосуванні досягнень передбачає курс “Історія хореографічного мистецтва”, який допомагає простежити і порівняти здобутки людства в хореографії, де хореографія виступає як „дзеркало епохи”. Крім вдосконалення та реалізації професійних якостей цей курс зорієнтований на становлення світогляду молоді, яка знаходиться на роздоріжжі у формуванні смаків, ідеалів та реалізації здобутих знань.

У стислому викладі концепція вивчення курсу “Історія хореографічного мистецтва” може бути представлена так:

1. Центральне місце у комплексі підходів викладання курсу “Історія хореографічного мистецтва” є не тільки вивчення досягнень в області хореографії, а й суцільна концепція людини, духовний зміст її існування, який відображено засобами хореографії.

2. Мета підготовки особистості до виживання і плідної праці, творчого підходу до життя формується у вітчизняній педагогіці як своєрідний протест проти негативних наслідків стрімкого розвитку техніки та посталих екологічних та духовно-релігійних проблем.

3. Курс „Історія хореографічного мистецтва” включає такі розділи “Історія світового хореографічного мистецтва”, “Історія російського балетного мистецтва”, “Історія українського хореографічного мистецтва” і вивчає питання, пов?язані з становленням та етапами розвитку хореографічного мистецтва.

Порівнюючи та спостерігаючи роботи відомих балетмейстерів різних епох, їх особистий внесок до світової скарбниці мистецтва, студенти мають змогу сформувати об'єктивний підхід до сучасного культурного розвитку нашої держави і громадської свідомості, що є важливим завданням педагогіки та освіти.

Основними завданнями курсу є:

- визначити поняття, завдання та зміст курсу;

- простежити головні етапи становлення та розвитку хореографічного мистецтва;

- охарактеризувати основні тенденції, що впливали і впливають на розвиток хореографічного мистецтва різних регіонів;

- з'ясувати методику використання матеріалів з курсу “Історія хореографічного мистецтва”

 

Тематичний план курсу

“Історія хореографічного мистецтва”

 

Тема заняття

Всього годин

лекційних

практичних

1.   

Формування російського балетного театру.

 

2

2

2.   

Виникнення і розвиток сюжетного балету в Росії.

 

2

2

3.   

Виникнення російської національної школи класичного танцю.

 

2

2

4.   

Народження симфонічного балету в Росії.

 

2

2

5.   

Формування стильових особливостей російського балету після 1917 року.

 

2

2

6.   

Особливості російського хореографічного мистецтва у ХХ столітті.

 

2

2

7.   

Сучасний російських балет та його основні риси.

 

2

2

8.   

Народження українського балетного театру.

 

2

2

9.   

Балет “Лілея” Творчі пошуки українських хореографів

2

2

10.             

Розвиток лірико-психологічного балету на Україні.

 

2

2

11.             

Історичні передумови розвитку національної народно-сценічної хореографії.

 

2

2

12.             

Феномен українського народного танцю.

 

4

4

13.             

Нові форми організації хореографічного навчання в загальноосвітній школі.

 

4

4

14.             

Український танець у писемних джерелах.

 

2

2

 

 

Змістовний модуль №1

Становлення та етапи розвитку російського балетного мистецтва

 

Лекційний модуль:

Тема 1. Формування російського балетного театру.

         Витоки російського балету. Професіоналізація російського народного танцю. Виникнення театрального танцю в Росії. Початок хореографічної освіти в Росії.

Тема 2. Виникнення і розвиток сюжетного балету в Росії.

         Виникнення сюжетного балету в Росії. Розвиток сюжетного балету в Росії у другій половині ХVІІІ століття. Початок самовизначення російського балету. Російський балет в період вітчизняної війни 1812 р.

Тема 3. Виникнення російської національної школи класичного танцю.

         Романтичний балет а Росії. Катерина Санковська – яскрава представниця школи російського романтичного танцю. Розвиток реалістичних тенденцій в російському балеті. Криза російського балету.

Тема 4. Народження симфонічного балету в Росії.

         Початок нового підйому російського балету. Балет Росії на зламі століть. Російський балет перед революцією 1917 року.

 

Семінарський модуль:

Тема 1. Виникнення театрального танцю в Росії.

         1. Культурне життя Кремлівського театру.

         2. Театр часів Петра Першого. Виникнення асамблеїв.

         3. Початок хореографічної освіти в Росії.

Тема 2. Початок самовизначення російського балету.

         1. Творчість І.Вальберха та О.Пуаро – початок самовизначення російського балету.

         2. Російський балет у період вітчизняної війни 1812 р.

Тема 3.  Розвиток реалістичних тенденцій у російському балеті.

         1. Жюль Перро – пропагандист реалістичного напрямку в російському балеті.

         2. “Реалістичний талант” великої балерини ХІХ століття Фанні Ельслер.

         3. О.Андріянова – пропагандистка нової форми сценічного танцю і нового репертуару на російській балетній сцені.

         4. Криза російського балету.

Тема 4. Російський балет перед 1917 роком.

         1. М.Фокін – реформатор балету в Петербурзі.

         2. С.Дягілєв – організатор “Російських сезонів”.

         3. Анна Павлова – “обличчя світового балету”.

         4. В.Ніжинський – трагічна постать в російському балеті.

         5. Горський і Фокін – ведучі балетмейстери останніх років дореволюційного балету в Росії.

Самостійний модуль:

Тема 1. Система Ж.Далькроза.

Тема 2. Перебудова хореографічної освіти О.Горського та В.Тихомирова у збереженні московської хореографічної школи.

Тема 3. Початок педагогічної діяльності А.Ваганової у “Школі російського балету”.

Тема 4. Перший комедійний балет “Футболіст” Оранського.

Тема 5. Розвиток характерного танцю.

 

Підсумкова тека:

1. Культурне життя Кремлівського театру.

2. Театр часів Петра Першого. Виникнення асамблеїв.

3. Початок хореографічної освіти в Росії.

4. Творчість І.Вальберха та О.Пуаро – початок самовизначення російського балету.

         5. Російський балет у період вітчизняної війни 1812 р.

6. Жюль Перро – пропагандист реалістичного напрямку в російському балеті.

         7. “Реалістичний талант” великої балерини ХІХ століття Фанні Ельслер.

         8. О.Андріянова – пропагандистка нової форми сценічного танцю і нового репертуару на російській балетній сцені.

         9. Криза російського балету.

10. М.Фокін – реформатор балету в Петербурзі.

         11. С.Дягілєв – організатор “Російських сезонів”.

         12. Анна Павлова – “обличчя світового балету”.

         13. В.Ніжинський – трагічна постать в російському балеті.

14. Горський і Фокін – ведучі балетмейстери останніх років дореволюційного балету в Росії.

Змістовний модуль №2

Розвиток хореографічного мистецтва Росії з 1917 по 2006 роки.

 

Лекційний модуль:

 

Тема 1. Формування стильових особливостей російського балету після 1917 року.

         Героїчне – нова естетична категорія в російському балеті. Балети на «сучасну тематику». Звернення радянського балету до літературних творів. Діяльність Айседори Дункан в Росії.

Тема 2. Особливості російського хореографічного мистецтва у ХХ столітті.

         Історична тема в радянському російському балеті («Ярославна», «Іван Грозний», «Цар Борис»). Звернення балетного театру до літературних першоджерел.

Тема 3. Сучасний російських балет та його основні риси.

         Особливості хореографічного мистецтва Росії рубежу 1950-1960 рр. Полеміка з хореодрамою. Жанрове розмаїття сучасного російського балету. Засвоєння класичних здобутків. Сучасний балет Росії: стан та перспективи.

 

Семінарський модуль:

Тема 1. Російський радянський балетний театр. Естетична програма хореографів з 1917 року.

         1. Балетмейстерська діяльність Ю.Григоровича.

         2. Балети на героїчну та літературну тематику.

         3. Діяльність Айседори Дункан в Росії.

Тема 2-3. Основні риси сучасного балетного театру Росії.

         1. Жанрове розмаїття російського сучасного балету.

         2. Перспективи розвитку балету Росії.

 

Самостійний модуль:

Тема 1. Ансамбль народного танцю І.Мойсеєва.

Тема 2. Перший фестиваль народного танцю у Москві.

Тема 3. М.Плисецька – майстер балетного театру нового покоління.

Тема 4. «Театр балету».

Тема 5. Діяльність за кордоном артистів російського балету: Р.Нурієв, М.Баришников, О.Годунов.

Тема 6. Балет на телеекрані.

 

Підсумкова тека:

1. Балетмейстерська діяльність Ю.Григоровича.

         2. Балети на героїчну та літературну тематику.

         3. Діяльність Айседори Дункан в Росії.

4. Жанрове розмаїття російського сучасного балету.

         5. Перспективи розвитку балету Росії.

6. Ансамбль народного танцю І.Мойсеєва.

7. Перший фестиваль народного танцю у Москві.

8. М.Плисецька – майстер балетного театру нового покоління.

9. «Театр балету».

10. Діяльність за кордоном артистів російського балету: Р.Нурієв, М.Баришников, О.Годунов.

11. Балет на телеекрані.

 

Література:

1.     Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991

2.     Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990

3.     Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977

4.     Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974

5.     Ванслов В.В. Статьи о балете. – Л., 1980

6.     Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966

7.     Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998

8.     Захаров Р.В. Слово о танце. – М., 1977

9.     Красовская В.М. Западноевропейский балетный театр. Очерки истории. – Л., 1979

10. Луцкая Е. Жизнь в танце. – М., 1968

11. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001

12. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003

13. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985

14. Слонимский Ю.И. «Тщетная предосторожность». – Л., 1961

15. Слонимский Ю.И. Жизель. – Л., 1969

16. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989

17. Худеков С.Н. История танцев. – Москва, 1984

18. Эльяш Н. Образы танца. – М., 1970

 

Змістовний модуль №3

Становлення та етапи розвитку українського балетного мистецтва.

Лекційний модуль:

Тема 1. Народження українського балетного театру.

         Відображення життя українського народу в балеті “Пан Коньовський”. Комедійний балет “Міщанин із Тоскани” на українській сцені.

Тема 2. Балет “Лілея” Творчі пошуки українських хореографів.

         Вплив російського балету на становлення та розвиток українського балету. Балет “Лілея” – значна подія в українській хореографії 30-40-х рр. Постановники “Лілеї” (Г.Березова, В.Вронський, А.Шикеро).

Тема 3. Розвиток лірико-психологічного балету на Україні.

         Причини виникнення лірико-психологічного балету. Балет “Лісова пісня” – яскравий приклад лірико-психологічного балету.

Тема 4. Історичні передумови розвитку національної народно-сценічної хореографії.

         Тематика українських народних танців. Роль українського народного танцю у виникненні балету. Створення українського національного балету.

 

Семінарський модуль:

Тема 1. Народження українського балетного театру.       

         1. Відображення життя українського народу в балеті “Пан Коньовський”. Досягнення й недоліки.

2. Комедійний балет “Міщанин із Тоскани” на українській сцені.

Тема 2. Балет “Лілея” на українській сцені.

         1. Лібретто і музика.

2. Постановники балету “Лілея”:

а) Г.Березова;

б) В.Вронський;

в) А.Шикеро.

         3. Роль балету “Лілея” для подальшого розвитку українського балету.

Тема 3. Роль лірико-психологічного балету “Лісова пісня”.

         1. Аналіз драми-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” (тема і ідея твору, система образів)

2. С.Сергєєв і В.Вронський – перші постановники балету “Лісова пісня”.

3. Музика, лібретто, художнє оформлення балету.

4. Образи-партії Мавки, Лукаша, фантастичних мешканців лісу, вічної природи, Килини.

5. Значення балету “Лісова пісня”.

Тема 4. Роль та місце українського танцю у становленні та розвитку національного балету.

1.     Тематика українських народних танців.

2.     Роль українського народного танцю у виникненні балету.

3.     Створення українського національного балету.

 

Самостійний модуль:

1. Перші героїчні балети українських композиторів.

2. Державний академічний театр опери та балету ім.Т.Шевченка (Національна опера України).

3. Шлях українського балетного театру у перші повоєнні роки.

4. Переісторія виникнення українського балетного театру. Балетні вистави трупи поміщика Д.Ширая.

5. Творчий шлях Павла Вірського.

6. Харківський академічний театр опери та балету ім.Н.Лисенка.

 

Підсумкова тека:

1. Народження першого національного балету “Лілея” за творами Т.Шевченка.

2. Перші героїчні балети українських композиторів.

3. Творчий шлях на українській сцені балетмейстерів В.Вронського, Г.Березової та А.Шикеро.

4. Державний академічний театр опери та балету ім.Т.Шевченка (Національна опера України).

5. Шлях українського балетного театру у перші повоєнні роки.

6. Переісторія виникнення українського балетного театру. Балетні вистави трупи поміщика Д.Ширая.

7. Творчий шлях Павла Вірського.

8. Харківський академічний театр опери та балету ім.Н.Лисенка.

9. Відображення життя українського народу в балеті “Пан Коньовський”.

10. Комедійний балет “Міщанин із Тоскани” на українській сцені.

11. Балет “Лісова пісня” – новий етап на шляху утвердження реалізму на українській сцені.

 

Змістовний модуль №4

Розвиток національної народно-сценічної хореографії.

 

Лекційний модуль:

Тема 1-2. Феномен українського народного танцю.

         Особливості українського народного танцю. Основні жанри українського народного танцю. Різновиди українського народного танцю.

Тема 3-4. Нові форми організації хореографічного навчання в загальноосвітній школі.

         Традиції в хореографічному вихованні дітей в Україні. Школа мистецтв як нова форма освіти в Україні.

Тема 5. Український танець у писемних джерелах.

         Ігумен Памфіл про купальський танець. Танцювальна культура в народних піснях, приказках, прислів?ях. Танець в творчості М.Кропивницького. Український танець в працях іноземцях-дослідників.

 

Семінарський модуль:

Тема 1-2. Різновиди українського народного танцю.

         Гопак, Козачок, Шевчик, Чумак, Горлиця, Півторак, Решето, Аркан: історія виникнення, становлення та розвиток танцю, характеристика.

Тема 3-4. Становлення і розвиток спеціалізованих шкіл м.Херсона.

1.     Таврійський ліцей мистецтв.

2.     Академічний ліцей при ХДУ.

3.     Мистецька школа “Ювента”.

Тема 5. Український танець у писемних джерелах.

         1. Ігумен Памфіл про купальський танець жінок.

2. Танцювальна культура в народних піснях, приказках, прислів?ях. 3.Танець в творчості М.Кропивницького.

4. Український танець в працях іноземцях-дослідників.

 

Самостійний модуль:

1. Львівський державний театр опери та балету ім. І.Франка.

2. Становлення національної школи класичного танцю. Нові теми, ідеї та образи на українській балетній сцені.

3. Перші кроки професійних балетних колективів України.

4. Розвиток балету у провінції на поч.. ХІХ століття. Діяльність М.Піона.

5. Дніпропетровський державний академічний театр опери та балету.

6. Творчий шлях Миколи Анкудінова.

7. Тенденції розвитку українського національного балетного театру в 20-ті роки ХХ століття.

8. Експериментальна робота українських балетмейстерів по створенню національного репертуару.

9. Творчий шлях Василя Верховинця.

10. Донецький академічний театр опери та балету.

11. Стан балетного мистецтва на Україні в дожовтневий період та після Жовтневої революції.

12. Діяльність балетних труп українських театрів в роки Великої Вітчизняної війни.

13. Одеський академічний театр опери та балету.

14. Втілення українських літературних образів на балетних сценах України у післявоєнні роки.

15. Творчий шлях корифеїв українського балетного театру Г.Ісупова та Н.Слободян.

16. Ансамблі народного танцю – новий жанр хореографічного мистецтва України.

 

Підсумкова тека:

1. Львівський державний театр опери та балету ім. І.Франка.

2. Становлення національної школи класичного танцю. Нові теми, ідеї та образи на українській балетній сцені.

3. Перші кроки професійних балетних колективів України.

4. Балет “Лісова пісня” – новий етап на шляху утвердження реалізму на українській сцені.

5. Розвиток балету у провінції на поч.. ХІХ століття. Діяльність М.Піона.

6. Дніпропетровський державний академічний театр опери та балету.

7. Творчий шлях Миколи Анкудінова.

8. Тенденції розвитку українського національного

9. Експериментальна робота українських балетмейстерів по створенню національного репертуару.

10. Творчий шлях Василя Верховинця.

11. Донецький академічний театр опери та балету.

12. Стан балетного мистецтва на Україні в дожовтневий період та після Жовтневої революції.

13. Діяльність балетних труп українських театрів в роки Великої Вітчизняної війни.

14. Одеський академічний театр опери та балету.

15. Втілення українських літературних образів на балетних сценах України у післявоєнні роки.

16. Творчий шлях корифеїв українського балетного театру Г.Ісупова та Н.Слободян.

17. Ансамблі народного танцю – новий жанр хореографічного мистецтва України.

18. Традиції в хореографічному вихованні дітей в Україні.

19. Школа мистецтв як нова форма освіти в Україні.

20. Ігумен Памфіл про купальський танець.

21. Танцювальна культура в народних піснях, приказках, прислів?ях.

22. Танець в творчості М.Кропивницького.

23. Український танець в працях іноземцях-дослідників.

 

Література:

1. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991

2. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990

3. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977

4. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974

5. Ванслов В.В. Статьи о балете. – Л., 1980

6. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966

7. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998

8. Захаров Р.В. Слово о танце. – М., 1977

9. Красовская В.М. Западноевропейский балетный театр. Очерки истории. – Л., 1979

10. Луцкая Е. Жизнь в танце. – М., 1968

11. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001

12. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон. – К.: Вища школа, 2003

13. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985

14. Слонимский Ю.И. «Тщетная предосторожность». – Л., 1961

15. Слонимский Ю.И. Жизель. – Л., 1969

16. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989

17. Худеков С.Н. История танцев. – Москва, 1984

19. Эльяш Н. Образы танца. – М., 1970

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Історія хореографічного мистецтва 3 курс
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
19 грудня 2013р., 3:12 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 20730

Опитування Яким ресурсом системи "Херсонський Віртуальний Університет" Ви найчастіше користуєтеся?
відкритої групою 79
групою дистанційного навчання 116
е - бібліотекою 99
Всього голосів: 294
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...