Тема 1. Переклад з однорідних хорів для мішаного хору.
Питання для самостійного опрацювання:
1. Перекласти з 2-х голосного однорідного хору для 2-х голосного мішаного хору:
· рос. нар. пісні “Как у месяца”, “Зеленая рощица”.
2. Перекласти з 3-х голосного однорідного хору для 3-х голосного мішаного хору з можливим транспонуванням:
· рос. нар. пісня в обробці А.Алябьева “Повянули, повянули”.
3. Перекласти з 4-х голосного чоловічого хору для мішаного хору з відповідним транспонуванням в перших 2-х видах:
· рос. нар. пісня в обробці М.Мусоргського “Ты взойди, взойди, солнце красное”,
· Ф.Мендельсон «Летняя песня».
4. Перекласти з 4-х голосного жіночого хору для 4-х голосного мішаного хору з відповідним транспонуванням способом третього виду:
· рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Зеленая груша в саду шатается”,
· рос. нар. пісня в обробці А.Алябьева “Как у ключика”.
Тема 2. Переклад з мішаного хору на однорідний.
Питання для самостійного опрацювання:
1. Перекласти приклади гармонічного складу першими трьома способами:
· Ф.Мендельсон “На зоре”.
· Р. Шуман “Доброй ночи”.
2. Перекласти приклади гармонічного складу мішаним прийомом (всіма способами перекладу).
· негритянська пісня в обробці А.Новикова “Чорний та білий”.
· Ф.Мендельсон “над її могилою”.
Тема 3. Переклад творів, написаних для голосу в супроводі фортепіано.
1. Переклад прикладів з прямим перенесенням голосів супроводу для мішаного хору (з можливим транспонуванням).
· рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “У ворот сосна раскачалась”.
· рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “А мы масленицу дожидаем”.
2. Переклад прикладів з прямим перенесенням голосів супроводу з різним складовим ансамблем (з можливим транспонуванням) для мішаного хору.
· рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Серед города стояла”.
· рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Заплетися, плетень”.
Тема 2. Свацькі голоси та їх характеристика.
Завдання: Оволодіти навичкою визначення співацького голосу.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Поняття про співацький голос.
2. Види співацьких голосів, характеристика їх вокально-творчих та виконавських можливостей.
3. Група жіночих голосів, група чоловічих голосів, група дитячих голосів.
Література:
1. Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.
2. Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.
3. Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.
Тема 3. Механіка та акустика голосового апарату.
Завдання: Теоретично та практично засвоїти правила механіки та акустики голосового апарату.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Будова голосового апарату.
2. Регістрова будова голосу.
3. Особливості дитячого голосового апарату.
4. Мутація дитячого голосу.
5. Охорона дитячого голосу.
Література:
1. Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.
2. Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.
3. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – Л.: Музыка, 1980.
Тема 4. Питання вокальної культури.
Завдання: Розглянути питання вокальної культури.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Співацька установка.
2. Дихання.
3. Звукоутворення.
4. Звуковедення.
5. Основні типи співацького дихання. Атака.
6. Резонатори.
Література:
1. Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.
2. Пігров К. Керування хором. – К., 1962.
3. Дмитревский Г.А. Хороведение и управление хором. – М.: Музгиз, 1951.
4. Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.
Тема 5. Хоровий ансамбль.
Завдання: Практично засвоїти поняття хорового ансамблю.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться питання:
1. Значення ансамблю як одного з головних елементів хорової звучності.
2. Приватний чи загальний – хоровий ансамбль.
3. Залежність приватного ансамблю від кількості співаків.
4. Унісонний ансамбль.
5. Ансамбль гармонічний.
6. Ансамбль поліфонічний.
7. Ансамбль художній (ансамбль метру й ритму, темповий ансамбль, динамічний ансамбль, дикційний та орфоепічний ансамбль).
Література:
1. Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.
2. Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.
3. Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.
Тема 6. Стрій хору.
Завдання: Розглянути питання вокальної культури.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Інтонація і хоровий спів.
2. Мелодичний спів (інтонування гами).
3. Інтонування ладів.
4. Інтонування інтервалів.
5. Гармонічний стрій (мажорний та мінорний тризвуки, інтонування септакордів).
6. Залежність хорового строю від вокально-технічної складності твору.
Література:
1. Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.
2. Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.
3. Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.
Тема 7. Нюанси в хоровому виконавстві.
Завдання: Опанувати нюанси в хоровому виконавстві.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Нюанс як один з засобів музичної виразності.
2. Постійні та змінні нюанси.
3. Взаємодія нюансів і ансамблю та нюансів і строю.
Література:
1. Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.
2. Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.
3. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – Л.: Музыка, 1980.
Тема 8. Робота над хоровим твором.
Завдання: Практична робота над хоровим твором.
Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:
1. Гра хорової партитури.
2. Аналіз хорової партитури.
3. Загальний аналіз.
4. Музично-теоретичний аналіз.
5. Вокально-хоровий аналіз.
6. Виконавський аналіз.
Література:
1. Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.
2. Пігров К. Керування хором. – К., 1962.
3. Дмитревский Г.А. Хороведение и управление хором. – М.: Музгиз, 1951.